O prodej jízdenek se nové stará přímo DPP. Ušetřit chce i na dalších smlouvách. (Ilustrační snímek)

O prodej jízdenek se nové stará přímo DPP. Ušetřit chce i na dalších smlouvách. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

DPP utíkají miliony. Chystá se zrevidovat nevýhodné smlouvy

  • 9
Dopravní podnik ukončil problematickou smlouvu s firmou Cross Point. Ta tak přišla o prodejní okénka, ve kterých si cestující kupují jízdenky na MHD. Nyní se o ně stará přímo Dopravní podnik a očekává významnou úsporu. Pochybných smluv však má DPP na stole stále dost. Pokud se mu je nepodaří vypovědět, přijde tím o miliony.

Podle analýzy advokáta Václava Lásky dopravce firmě Cross Point platil za provoz prodejních míst čtyřikrát více, než byla skutečná hodnota zakázky. DPP firmu navíc vybral přesto, že nesplňovala požadavky výběrového řízení.

„Očekáváme úsporu v řádech několika desítek milionů korun,“ řekl mluvčí DPP Jiří Štábl s tím, že konkrétní úspory bude možné vyčíslit na konci roku.

Nejedná se však zdaleka o jedinou nevýhodnou smlouvu, na které DPP tratil milionové částky. Řada dalších, která byla uzavřena za éry bývalého ředitele Martina Dvořáka, stále běží. A Praha platí...

1. Deset milionů za jednu otázku

Může metro fungovat i bez strojvedoucích? Zhruba 10 milionů má nyní DPP zaplatit za to, že chtěl v roce 2009 znát odpověď na tuto otázku. Peníze za vypracování znaleckého posudku požaduje firma BNV Consulting. DPP ji však platit nechce. „Odmítáme uhradit závazky týkající se smluv uzavřených minulým vedením,“ říká Štábl.

Podle dopravce nebyl posudek zpracován kvalitně, a proto odstoupil od smlouvy. S tím firma nesouhlasí a minulý měsíc proto na DPP podala žalobu. O sporu tak rozhodne soud.

2. Kupovali vlastní know-how

V červenci letošního roku dostal DPP pokutu 600 tisíc korun za to, že v roce 2005 bez výběrového řízení přidělil firmě Xanthus zakázku na vytvoření systému na řízení autobusové a tramvajové dopravy.

Někteří odborníci navíc donášeli firmě za úplatu tajné informace z DPP. Díky nim pak byl systém vytvořen. Dopravce jej pak draze koupil a dodnes platí zhruba milion korun za jeho správu.

Stejně jako magistrát usiluje o odkup projektu Opencard do vlastní správy, chce DPP od Xanthusu odkoupit řídící systém, aby ušetřil za jeho provoz. V současné době o možném odkupu jednají zástupci firmy a Dopravního podniku. Kolik by mohl systém stát, zatím nechce nikdo komentovat.

3. Projektory čekají na sponzora

Projektory na nástupištích metra se už na první pohled tváří jako dobrý výdělek. Rozhodně však nevydělávají pražskému dopravci. Naopak.

Kde se má ušetřit

Dopravní podnik chce změnit smlouvy těchto kontraktů:

  • nákup manažerských vozidel
  • dodávky chladicích kapalin
  • zhotovení nových stejnokrojů pro řidiče 
  • dodávky elektřiny pro tramvaje 
  • údržba kolejového svršku metra

DPP již vyřešil smlouvu se společnostmi Siemens a Bombardier. Za poruchové podvozky metra typu M1 firmy nyní přislíbily, že dodají 35 nových podvozků jako náhradu za rozbité.

Dopravní podnik totiž musí projektory v metru dotovat. Za loňský rok sice získal za reklamu, která na obrazovkách běží, přibližně 4,5 milionu korun, každý měsíc však za údržbu projektorů musel zaplatit 1,3 milionu korun.

Za takto nevýhodným obchodem stojí smlouva se společností Bitmedia. Dopravnímu podniku se ji nedaří vypovědět. Proto dopravce vymyslel novou taktiku. Pokud se projektor rozbije, DPP jej už neopravuje, ale hned odmontuje. Tyto přístroje potom dopravce používá jinde na náhradní díly.

Tímto způsobem již zmizely čtyři obrazovky ve stanici Palmovka.

„Místo měsíčního licenčního poplatku přibližně 920 tisíc tak nyní společnosti Bitmedia hradíme asi 830 tisíc korun,“ vypočítává úsporu mluvčí DPP Jiří Štábl. Podle něj bude dopravce s firmou jednat o snížení ceny vždy, když zmizí další obrazovka.

4. O tramvajích rozhodnou zastupitelé

Více než 18 miliard korun musí dopravce zaplatit za 250 tramvají ForCity. Nedávno se mu podařilo vyjednat s dodavatelem, firmou Škoda Transportation (ŠT), rozložení splátek ze čtyř na osm let bez jakéhokoliv navýšení ceny tramvají. Ve všech soupravách, které firma dodá od roku 2015, bude navíc klimatizace, aniž by to zvedlo cenu obchodu.

Celá dohoda mezi DPP a ŠT nyní závisí na pražských zastupitelích, kteří musí schválit garanci Prahy za Dopravní podnik. V případě, že se tak nestane, ŠT od dohody odstoupí. Zastupitelé by měli hlasovat už ve čtvrtek.