Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dřevěné sedačky budou i v pražských autobusech. Zatím na zkoušku

  20:13aktualizováno  20:13
Ve dvou autobusech pražské MHD se v září objeví dřevěné sedačky. Dopravní podnik chce vyzkoušet, zda se cestujícím takové sezení zalíbí. V anketě MF DNES mezi stovkou lidí byla většina spíše proti. Dřevěné sedačky jsou běžné v nových tramvajích.

Na dřevěné sedačky v tramvajích jsou cestující už zvyklí. Nyní se budou testovat i v autobusech. (Ilustrační snímek) | foto: PMDP

Sedadla potažená červenou koženkou byla před pěti lety v pražských autobusech příjemnou novinkou. Přestože se původně zkoušela jen ve dvou vozech, dnes na ně sedají cestující více než poloviny autobusů v Praze.

Stejným způsobem začne dopravce testovat nový typ sedadel. Tentokrát jde o dřevěná, která celkem dobře - byť někdy s výhradami cestujících - slouží v nejmodernějších tramvajích ForCity. V září jimi dopravce na zkoušku vybaví dva autobusy.

Podnik novinku objevil na veletrhu autobusů

"Je nutné zajistit přepravní standard v údržbě, a především v hygieně. Minulý rok, kdy byl veletrh autobusů, jsme tuto novinku objevili a rozhodli jsme se ji vyzkoušet. Dřevěné sedáky jsou vzdušné, snadno se udržují a také jsou příjemné pro posezení. U autobusů jde o zkušební provoz," říká mluvčí DP Petr Vorlíček.

Jaká sedadla jsou v autobusech

Autobusů je celkem 1 241

Vozů s koženkovými sedadly - 769

Vozů s látkovými
sedadly - 472

Dosud podnik vyměňoval hlavně látková sedátka za koženková. Z více než tisíc dvou set autobusů tak má koženková sedadla téměř osm set. "Čím dál více se nám osvědčují, protože se snáze udržují," vysvětlil Vorlíček, proč je koženkových stále více. Několik nejnovějších autobusů, se kterými se lidé mohou nyní setkat v ulicích, má jen koženkové sedáky a opěradla jsou z plastu.

Nový nápad dopravce dát do autobusů dřevěná sedadla se však cestujícím, kteří se vyjadřovali v anketě MF DNES, moc nelíbí. Ze stovky dotázaných to považuje za dobrý nápad devětatřicet lidí. Jedenašedesát je proti.

"Pokud budou obdobné těm z nových tramvají, jedině dobře," řekl cestující. V internetové anketě deníku Metro se pro dřevěné sedačky v autobusech vyjádřilo 32 procent hlasujících a proti nim bylo 49 procent.

Cestující: Dřevěná sedadla jsou kluzká a studená

Jak přesně budou dřevěná sedadla v autobusech vypadat, není jisté. Patrně nebudou stejná jako ta v nejnovějších tramvajích. Tam si je cestující celkem oblíbili, ale i tak k nim mají výhrady. Zvlášť matky s dětmi si stěžují, že sedačky kloužou.

"Dřevěná sedadla, pokud by vypadala jako ta v tramvajích, bych do autobusů nedávala. Když jedu sama, tak je mám sice nejraději, protože vidím, na co si sedám, a jsou hygieničtější. Ale jedu-li s malým dítětem, musím ho celou cestu držet, sedadlo totiž klouže," říká cestující Markéta Veselá.

Cestující v anketě dřevěným sedadlům také vytýkali, že jsou tvrdá a studená. Jejich příznivci zase zmiňují hlavně to, že jim dřevěné sedáky přijdou hygieničtější. Nejen proto, že látkové sedačky bývají špinavé, ale lidé se také domnívají, že se v nich mohou držet různé mikroby či viry.

"Mikroby a viry žijí na předmětech, které jsou vlhké, jinak velice rychle hynou. Nebudou ani na polstrovaných sedadlech, která jsou zavlhlá třeba při velikém lijáku. Vlhké prostředí by muselo trvat déle než do doby, kdy sedadlo vyschne," řekla k tomu již dříve hygienička Zdeňka Jágrová.

Když loni MF DNES zjišťovala, jaká sedadla by cestující chtěli v tramvajích, dotázaní preferovali dřevěná a plastová sedadla oproti polstrovaným.

Jaká sedadla v MHD preferujete?

celkem hlasů: 8317

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. května 2013. Anketa je uzavřena.

dřevěná 7259
koženková 563
látková 263
plastová 232






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.