"Laurin a Klement tu se třemi obráběcími stroji a několika dělníky sestavili první kolo značky Slavia a teprve díky úspěchu těchto bicyklů se firma zakladatelů automobilové výroby v Mladé Boleslavi mohla přestěhovat do míst, kde sídlí dodnes jako Škoda Auto," řekl Jan Králík, který se věnuje historii automobilky v Mladé Boleslavi.
Dům leží v nepříliš atraktivní čtvrti pod mladoboleslavským hradem a má celkem 96 vlastníků. Někteří z nich dlouhodobě nesplácí své závazky, a tak byl na část domu vydán exekuční příkaz.
"Škoda Auto nedávno koupila rodný dům průmyslníka Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou, tak stále věříme, že jako integrální součást historie města, značky Škoda Auto i regionu si i tento dům zaslouží patřičný respekt a pozornost," uvedl David Hradiský ze serveru mb-eko.cz, který na celou záležitost upozornil.
Zároveň ale dodává, že zájemce o dům by čekal kvůli rozdělení mezi mnoho majitelů nelehký úkol. Kontaktovat několik exekutorů a vypořádat se i se zbytkem nájemníků. Město Mladá Boleslav ani Škoda Auto o dům zatím zájem neprojevily.
"V minulosti bylo učiněno již několik pokusů, minimálně o zviditelnění památky. Psali jsme i dopis primátorovi. Bohužel zatím neodpověděl," dodal Hradiský.