Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autorská móda už v sobotu zaplaví prostor u Národního divadla v Praze

  16:30aktualizováno  16:30
V sobotu se u Národního divadla koná další Dyzajn márket - prodejní akce, na které se představují čeští tvůrci šperků, oblečení či doplňků. Rostoucí počet podobných akcí potvrzuje zájem lidí nakupovat originální věci českých výrobců.

Dyzajn Market se koná u Národního divadla čtyřikrát do roka. | foto: Archiv Dyzajn Marketu

V roce 2010 uspořádala stavební inženýrka Terezie Tunková první malou prodejní akci, na níž se lidem dychtivým po české autorské módě představilo třináct tvůrců. Sama prodávala své originální papírové šperky vytvořené na principu
origami.

Posledních sedm Dyzajn márketů, jak je organizátoři pojmenovali, se konalo na piazzettě Národního divadla. Zájemců o vlastní stánek totiž přibývalo. A stejně tak
i návštěvníků. Jejich počet se pravidelně blíží deseti tisícům.

Na letošním Dyzajn márketu se představí na sto padesát většinou českých či slovenských švadlen, návrhářů, šperkařů či brašnářů. Často mají jen webové stránky - vlastní obchody si nemohou dovolit.

Trhy vznikají "zdola", zakládají je sami tvůrci

"Spolu s dalšími třemi organizátorkami vybíráme tvůrce tak, aby nabídka byla pestrá. Mnohé z nich známe osobně, víme, jak tvoří. Také bojujeme proti kopírování, napodobeniny nebereme," přibližuje Terezie Tunková, která se výrobou svých šperků už živí.

Že zájem o módu vyrobenou přímo v Česku stoupá, potvrzují i množící se akce tohoto typu. Zatímco v roce 2009 existoval pouze známý CODE:MODE, který loni
skončil, nyní se mohou designoví nadšenci z celé republiky vydat nejen čtyřikrát za rok k Národnímu divadlu, ale také třeba dvakrát ročně do holešovické tržnice.

Ve velké hale se tam koná Holešovice Fashion Market, který vznikl podobně jako Dyzajn márket. Zakládali ho manželé z Brna.

"Vyráběli jsme s manželem bytové doplňky, náušnice, trička. V Brně podobná platforma chyběla. Časem jsme se pak rozšířili i do Prahy. Cítím v tom velký potenciál, myslím, že lidé - i díky aféře s nekvalitními potravinami - začali vyhledávat místní značky," popisuje zakladatelka Kateřina Hanko Pletichová. S manželem chtějí dát možnost mladým talentům, aby tvořili pod jejich značkou.

Prodejní akce s originální módou nejsou jen jakýmisi jarmarky. Konají se zde koncerty, pořádají módní přehlídky nebo představení pro děti. Oproti podnikům "vyššího stylu", jakými jsou třeba Designblok nebo Design Supermarket, je
však v Holešovicích nebo u Národního divadla vstup volný. Sobotní Dyzajn márket se koná od 10 do 22 hodin.







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.