Na projektu by se podílely kromě města také soukromé firmy nebo České dráhy. (Ilustrační snímek)

Na projektu by se podílely kromě města také soukromé firmy nebo České dráhy. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Praha plánuje půjčovnu elektromobilů, kol a skútrů. Zaplatíte Opencard

  • 50
Vedení města se rozhodlo zklidnit dopravu v centru Prahy - půjčovnou elektrokol, skútrů nebo aut na ekologický pohon. Za rok by u Masarykova nádraží a na letišti vznikla první parkoviště s půjčovnou elektromobilů, ale i aut na zemní plyn. Zatím se mluví o šedesáti vozech.

"Hlavním záměrem je nabídnout lidem i jiné možnosti cestování a postupně dopravu v centru utlumovat. Radikální řešení ale můžeme zavést až v okamžiku, kdy bude dokončen Městský okruh, což by mohlo být do čtyř let. Tím pak dokážeme snížit emise a obtěžující hluk," uvedl náměstek primátora Josef Nosek.

Aby lidé měli vůbec chuť přesednout ze svého auta do ekologického, uvažuje magistrát o tom, že by jim zvýhodnil parkování v takzvaných modrých zónách. "Elektromobily by parkovaly zdarma," řekl Nosek a myslí tím i soukromé vozy.

Když se ukáže, že tento model funguje a není ztrátový, začne se počet půjčovaných aut dále zvyšovat. Je to právě potenciální ekonomický úspěch, co zajímá společnosti, které magistrát k projektu přizval. Praha totiž nebude nic platit ze svého, ideálně nabídne jen pozemky a schopnost získávat evropské dotace.

Co je to ekocarsharing

Způsob pronajímání automobilů, kol či skútrů, kdy si lidé půjčují "ekologický" dopravní prostředek na krátký časový úsek. Často jde o hodiny či dokonce minuty. Pohon vozů je pak zajištěn elektrobaterií, stlačeným plynem (CNG), vodíkem či palivovými články.

Služba je doplňkem veřejné dopravy ve městech. Lidé volí mezi tarifními balíčky podle zamýšleného využití. Vhodný je pro města nad 300 tisíc obyvatel.

"Tento nápad podporujeme. Měli bychom na starosti síť dobíjecích stanic. Ukazuje se, že to jinde funguje, tak proč by měla být Praha výjimkou?" řekl mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.

Zapojí se i dráhy

Další společností, jež by mohla v Praze na projektu spolupracovat, je výrobce vozů Škoda, který by dodal auta. Svým dílem pak chtějí přispět i České dráhy, kterým ekologická doprava zapadá do strategie.

"Například Deutsche Bahn jsou lídrem podobného modelu v Berlíně. A nás to skutečně zajímá, protože to mohou využívat naši cestující," uvedla ředitelka strategie ČD Martina Mannová a naznačila, že u zmíněného Masarykova nádraží to vůbec nemusí skončit.

Podobné jako s elektromobily to pak má být i s půjčováním kol či skútrů na tento alternativní pohon. Stojany se zásuvkou by byly po celé Praze, zejména u významných institucí, jako jsou úřady, školy či velká administrativní centra.

Na úspěch projektu bude mít největší vliv cena, za kterou si bude možné elektroauto nebo elektrokolo půjčit.

"Zatím výši půjčovného nedokážeme říct, ale musí to být za takové peníze, aby si je lidi chtěli půjčovat a zároveň využívali návaznost na MHD - aby se tyto dvě služby propojily. Způsobů, jak cenu spočítat, je ale docela dost," zamyslela se Monika Pospíšilová, ředitelka sdružení Future Age, které vznik projektu koordinuje.

Podle Pospíšilové to rozhodně bude levnější než taxi. "Cena by se měla pohybovat na úrovni hodinových sazeb jízdenek v MHD. Ba naopak ještě něčím výhodnější," dodala Pospíšilová.

Příkladem je Paříž nebo Brusel

Praha by pak podle radního Noska zapojila do projektu také Opencard, která by tak konečně byla něčím víc než jen průkazkou do knihovny a tramvajenkou.

Je celkem zřejmé, že dosáhnout vytyčeného cíle bude Praze trvat roky. Nicméně pokud se zdaří projekt ustálit a dále rozvíjet, přidá se do čelního pelotonu mezi v tomto ohledu vyspělá města. Takovými jsou francouzská Nice, La Rochelle, Paříž, belgický Brusel, dále Londýn, Amsterdam a španělská Sevilla.

Všude tam se ekocarsharing, jak se služba v zahraničí nazývá, teprve rozjíždí. Nicméně třeba oproti Praze o mnoho větší Paříž počítá s třemi tisícovkami aut, Amsterdam jich má dnes zhruba 300 a více než třistatisícové Nice jich chce mít do konce tohoto roku 210.

"Rádi bychom docílili toho, aby lidé v počátku minimálně chtěli zkusit tuto službu využívat, aby se trošku změnil jejich přístup. Třeba jen tím, že se zamyslí nad otázkou, proč mám doma dvě auta, když jedno využiji jednou za měsíc," vysvětlila Pospíšilová.

Ačkoliv tento text popisuje hrubý nástin pilotního projektu, dotčené firmy, kterých se MF DNES zeptala, v něm budoucnost vidí. S tím, že by se mohl uplatnit i v dalších českých městech.


Elektromobil