Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Emise zabíjejí více než nehody, taxikáři mají při čekání vypínat motor

  19:09aktualizováno  19:09
Hlavním tématem čtvrtečního Dne bez aut na Národní třídě bylo škodlivost emisí, jejichž jemné částice mohou roznášet rakovinotvorné látky. S problémem chce Praha bojovat tím, že taxikáře i poštu vyzve, aby při čekání vypínali motor. Také chce zvýšit počet elektrobusů.

V rámci Evropského týdne mobility organizuje magistrát hl.m.Prahy v projektu Čistou stopou Prahou Den bez aut na Národní třídě | foto:  František Vlček, MAFRA

Škodlivé částice, které v pražském ovzduší poletují kvůli automobilům, zabíjejí desetkrát více lidí než dopravní nehody. Vyplývá to z odhadů Státního zdravotního ústavu, který porovnával počet předčasných úmrtí lidí, kteří bydleli blízko frekventovaných silnic, oproti lidem, kteří s hustou dopravou do styku nepřicházeli.

Škodlivost emisí ve městě proto byla hlavním tématem včerejšího Dne bez aut, který na dvanáct hodin vyhnal auta z Národní třídy.

Podle Michala Vojtíška ze Strojní fakulty ČVUT jsou na emisích nejnebezpečnější malé jemné částice, které se usazují v plicích a pronikají také do krevního oběhu, kde roznášejí rakovinotvorné látky.

„Většina těchto částic v ulicích Prahy pochází právě ze spalovacích motorů, tedy z osobní automobilové dopravy, a v menší míře z lodí na Vltavě a stavebních strojů,“ říká Vojtíšek. Výzkumy dokonce hovoří o tom, že až devadesát procent emisí produkují v metropoli osobní auta.

Rozdíl desetinásobku škodlivin

Části Prahy, které jsou emisemi zatíženy nejvíce, jsou logicky ty, které přímo sousedí s hlavními dopravními tahy, kudy denně projedou desítky tisíc aut. Nejhorší je v tomto směru situace například na Jižní spojce, přes kterou za den proudí podle statistik Technické správy komunikací 127 tisíc automobilů. „Třeba na Spořilově v blízkosti této komunikace jsme naměřili hodnoty emisí, které jsou desetinásobkem toho, co lze změřit v klidnějších částech Prahy mimo hlavní tahy,“ popisuje Vojtíšek.

Praha má mapu pro pěší

  • Lidé, kteří chtějí po Praze chodit pěšky, mohou využít mapu centra metropole pro pěší. Představili ji včera zástupci města a projektu Čistou stopou Prahou. Mapa rozlišuje ulice podle koncentrace škodlivých emisí z dopravy.
  • Chodec si tak může vybrat „ulice klidné“. Ty jsou na mapě označeny bílou barvou. „Ulice se znečištěným ovzduším“ označuje světle šedá a „ulice se silně znečištěným ovzduším“, kterým by se měl chodec v ideálním případě vyhnout, jsou tmavě šedé.
  • Zelenou linkou jsou zvýrazněné ulice, ve kterých je zeleň, třeba stromořadí. Piktogramy upozorňují na bezbariérové a bariérové vstupy do metra nebo dětská hřiště.
  • Od dnešního dne by měla být pěší mapa ke stažení na www.cistoustopou. cz. Papírovou mapu lze od příštího týdne získat na vrátnici Škodova paláce a v Infocentru na Mariánském náměstí.

Problémy ovšem nemá zdaleka jen Praha. Podle dat Světové zdravotnické organizace je až pětadevadesát procent obyvatel měst vystaveno koncentracím prachových částic, které překračují limity pro ochranu zdraví. A podle odborníků se tato situace zlepšuje jen velmi pomalu.

„Emise, které produkují nová auta, se sice snižují, ale na druhou stranu zase stále roste počet automobilů,“ upřesňuje Vojtíšek.

Vysoký výskyt emisí v ovzduší metropole považuje za velký problém i vedení Prahy. Chce proto vyzvat společnosti, které v hlavním městě disponují největším vozovým parkem, aby své zaměstnance školily v tom, jak po městě jezdit ekologicky.

„Jde třeba o Českou poštu, taxislužby nebo městské firmy,“ uvádí náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Dodává, že například Česká pošta by měla své řidiče vést k tomu, aby při doručování zásilek vypínali motor. Firmy by podle představ magistrátu měly také využívat automobily, které produkují nejméně emisí.

Česká pošta podle mluvčího Matyáše Vitíka má už nyní ve vozovém parku dvacet procent aut, která jezdí na CNG, tedy na stlačený zemní plyn, jenž je považován za šetrnější alternativu k palivu běžných spalovacích motorů. A k úsporné jízdě už pošta řidiče školí, i když z ekonomických důvodů.

Ne výjimce pro automobilky

Na včerejším mimořádném zasedání se pražští radní připojili k deklaraci evropských měst, jako je Amsterdam nebo Vídeň, která nesouhlasí s připravovanou výjimkou pro výrobce automobilů při překračování emisních limitů, kterou letos podpořil Evropský parlament.

To, jak omezit v metropoli škodlivé emise, prezentovala Praha na Dni bez aut, kterým vyvrcholil Evropský týden mobility. Po celý den byl na Národní třídu zakázán vjezd automobilů a třicet organizací tam prezentovalo především alternativy k automobilové dopravě.

Národní třída byla během dne plná chodců a cyklistů, někteří Pražané ovšem o Dni bez aut dopředu nevěděli. „Kvůli neinformovanosti řidičů o akci se občas setkáme i s nepříjemnými nadávkami,“ komentovala to policistka, která řidiče upozorňovala na zákaz vjezdu.

„Myslím si, že by se Den bez aut měl dodržovat všude a ne jenom na jedné ulici. Nedává smysl, že se do ulice bez aut musím proplétat mezi auty,“ poznamenal naopak jeden z návštěvníků Milan Just.

Více aut má jezdit na elektřinu

Do příštích let plánuje Praha podle Dolínka větší podporu elektromobilům. „Například v rámci hromadné dopravy chceme zvýšit počet elektroautobusů. Budeme také rozšiřovat zázemí pro elektromobily,“ uvedl. Nejprve si ale musí magistrát ujasnit, zda má Praha dobíjecí stanice budovat sama, anebo zda bude vytvářet podmínky pro soukromé investory, jako je třeba ČEZ nebo Pražská energetika.

Jak ale upozorňuje magistrátní specialistka rozvoje cyklistické dopravy Sylva Švihelová, zaměřit se pouze na elektromobilitu ideální není. „Emise u elektromobilů sice odpadnou, ale ekologickou zátěž ta auta mají zase kvůli výrobě baterií a jejich životnosti. Navíc zabírají veřejný prostor stejně jako auta se spalovacím motorem, takže neřeší problém kolon a zaplněných ulic.“







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.