Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbaři opět prodloužili uzavírku na D1. Pokutu znovu platit nebudou

  15:11aktualizováno  15:11
Společnost Eurovia nebude platit pokutu za prodloužení úplné uzavírky dálnice D1 během bourání dvou nadjezdů. Podle ministerstva dopravy způsobila komplikace při demolici utržená krajnice dálnice. Průtahy se staly už potřetí a mohou se opakovat znovu.
Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek

Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Opravovat dálnici D1 je podle všeho tak trochu cesta do neznáma. K některým částem se jen těžko hledá projektová dokumentace, a když ji stavebníci mají, ani tak se na ni nemohou moc spolehnout. Už několikrát to odnesli řidiči. Naposledy před týdnem, kdy se na nejstarší české dálnici strhávaly další dva mosty.

Dálnice byla zavřena o dvě a půl hodiny déle, než se plánovalo. Odborníci to kvalifikovali jako nelegální uzavírku, podobně jako v předchozích dvou případech, a firmě Eurovia za ni hrozila pokuta až půl milionu korun. Ani tentokrát však stavebníci sankci platit nebudou.

Omezení na hlavních tazích ve Středočeském kraji

Dálnice D1
Šternov - Psáře (41.-49. km)
Loket - Hořice (66.-75. km) do 30. října
Dálnice D5
Praha - Beroun na úrovni Rudná (5.-6. km) do 31. října
Rokycany - Ejpovice (62.-67. km)
Cerhovice - Žebrák (34.-41. km) do 30. září
Dálnice D8
Nová Ves - Úžice (11.-18. km) do 8. září
Lukavec - Doksany (40.-41. km) do 26. srpna
Rychlostní komunikace R10
Ohrazenice (71. km) do 27. září

Zdroj: ŘSD

"Na dálnici se nepředvídatelně utrhl kus krajnice a hlína bránila dalšímu bezpečnému provozu. Obdobná situace se může stát," vysvětlil starosta Vlašimi Luděk Jeništa. Právě Vlašim by na základě zákona o pozemních komunikacích určila výši pokuty.

Na čtyřicet let staré dálnici je podobných nepředvídatelných závad víc.

"Objevili jsme třeba trativody z vedlejších polí, které nejsou nikde nakreslené," uvedl Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic. Firmy se musí potýkat i s nezakreslenými drenážemi. Často je těžce dohledatelná projektová dokumentace. "Když jakési plány seženeme, popojdete o deset metrů a všechno je jinak," vysvětlil Ivan Čásenský.

Pokuta hrozí vždy při prodlevě

Na dálnici budou pokračovat demoliční i další práce letos i příští rok. To by se také na místech, kde se letos bouralo, měly stavět nové mosty. Přesný harmonogram prací zatím není stanoven. Dá se ale předpokládat, že si stavby vyžádají kompletní uzavírky, jakých bylo třeba i při bourání. Podobná situace jako před týdnem u Šternova a Psářů může nastat znovu.

Problémy související s opravou D1 komplikují cestování řidičům už několik měsíců. "Objížďka byla děsná - 30 stupňů a kolona se táhla krokem. Pětadvacet kilometrů se jelo něco přes hodinu," popsal jednu z uzavírek při bourání mostů čtenář v diskusi na iDNES.cz.

Celkem se D1 úplně uzavírala kvůli demolicím mostů v červnu a v červenci třikrát. Všechny uzávěry skončily později. Jedna z uzavírek byla i u středočeského Lokte. "Stavěli ho z nějakého superbetonu. K zemi šel až po urputném boji," popsal Ivan Čásenský z ŘSD. "Beton na mostech byl odolnější. V plánech o tom nic nebylo. Železobetonu tam bylo daleko víc. Ani zde nebyl důvod dávat pokutu," doplnil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě ministerstvo o takzvané nelegální uzavírce rozhoduje. Pokud by zjistilo, že stavební firma chybovala, muselo by dát takzvaný podnět na obec s rozšířenou působností, která by pak rozhodovala o pokutě.

Na schůzce s Eurovií se zástupci ministerstva domluvili, že prodloužení uzavírky firma nezavinila a že bylo oprávněné. "Bezpečnost je zcela jistě důležitější než otevření dálnice v termínu," vysvětlil závěr mluvčí Novák.

Stavbaři modernizují D1 ve středních Čechách podle plánu. Týká se dvou úseků. Mezi Šternovem a Psáři a Loktem a Hořicemi. Na lidi, kteří se po D1 budou vracet z dovolených, čeká stejné omezení, jako je v těchto dnech.

"Budeme pracovat do konce října. Následuje zimní přestávka. A jestli nám počasí dovolí, budeme pracovat i v zimě. Zaměřili bychom se na střední dělicí pás," dodal Čásenský.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.