Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peníze EU v Praze pomohly hlavně tramvajím a parkům. Získat je bude těžší

  19:42aktualizováno  19:42
Především na opravy parků, rekonstrukce tramvajových tratí a zateplení škol či školek čerpala Praha v uplynulém desetiletí peníze z evropských dotačních programů. I když na příštích sedm let dostane dalších 5,5 miliardy, podmínky pro čerpání peněz se zpřísní.

Vedení Prahy nechalo při příležitosti 10. výročí vstupu ČR do EU speciálně nasvítit petřínskou rozhlednu. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Dosud využívala metropole peníze z Bruselu tak, že na projekty dostala od EU 85 procent nákladů a šestinu doplácela ze svého. Nově Evropská komise podmínky zpřísnila a nastavila zmíněný poměr 50 na 50 procent. Ke každému euru z Bruselu tak žadatel bude muset přidat jedno euro vlastní.

"Někteří potenciální uchazeči o evropské peníze hovoří o tom, že čerpání z unijních fondů bude za těchto podmínek složité," poukázala radní Eva Vorlíčková, která má evropské dotace na starosti.

Peníze z EU pro Prahu

Období

2004–2006 – zkrácené programové období – Praha úspěšně vyčerpala 260,2 mil. eur

2007–2013 – metropole čerpala z programů OPPA a OPPK, aktuálně čerpáno cca 6,9 miliardy korun, zasmluvněno cca 10,8 miliardy korun, celková alokace činí cca 11 miliard korun

  •  Městské části

Praha 1 - cca 120 milionů Kč (včetně spolufinanc. z rozp. MČ)

Praha 2 - cca 80 milionů Kč

Praha 3 téměř 83 milionů Kč (cca za 50 milionů Kč realizované)

Praha 6 cca 62 milionů Kč

Praha 7 cca 35 milionů Kč

Praha 8 cca 147 milionů Kč

Praha 9 cca 193 milionů Kč

Praha 10 přes 322 milionů Kč

  • Co se nepovedlo?

Praha 1: Digitalizace stavebního archivu

Praha 2: Zefektivnění řízení a rozvoje lidských zdrojů na úřadu Prahy 2

Praha 5: Projekt Restart, který měl za cíl pomoci matkám po rodičovské dovolené s návratem na pracovní trh

Praha 6: Revitalizace sídliště Dědina. Jednalo se o dotaci ve výši 68 milionů korun

Praha 7: Modernizace vodárenské věže

Praha 9: Výstavba podzemních garáží pod panelovým domem

Praha 10: Podzemní kontejnerová stání

Pozn.: Jedná se o výběr projektů.

Za uplynulých deset let spolykaly nejrůznější projekty, na které přispíval magistrát ze svých evropských operačních programů, 18 miliard korun. Jen v období od roku 2007 do roku 2014 zpracoval magistrát 1 170 nejrůznějších projektů.

"Nejnákladnější jsou opravy tramvajových tratí, ty jsou v řádu stovek milionů korun," říká mluvčí Prahy Petra Hrubá.

Kde jsou peníze z EU vidět?

Pokud je někde v metropoli pomoc evropských peněz skutečně vidět, tak je to hlavně v parcích.

Díky dotacím prošla proměnou Zahrada Kinských nebo Fürstenberská zahrada, která je součástí Palácových zahrad. V Praze 6 nelze přehlédnout proměnu areálu Ladronka, kde vznikl cyklistický, bruslařský a pěší okruh.

Méně "vidět" už je třeba skutečnost, že se z dotací zateplily desítky pražských škol a školek. Nemluvě o tom, že městské části získaly evropskou podporu na nejrůznější projekty snižující nezaměstnanost, na elektronizaci různých agend či na vzdělání.

Největší průšvihy dotací

Na čistírnu odpadních vod na Císařském ostrově město nedostalo od EU ani euro. Evropské komisi vadila dlouhodobá smlouva s vodárenskou společností Veolia. Ta má pronajatou vodovodní síť až do roku 2028. Za čistírnu tak město zaplatí 5,8 miliardy ze svého. Od EU na ni chtělo tři miliardy.

Naopak na dostavbu metra A do Motola dopravní podnik příspěvek dostane, i když o 3,9 miliardy nižší, než se očekávalo. Kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách přidá Brusel na metro 7,4 miliardy korun. Náklady na prodloužení trasy se pohybují kolem 22,5 miliardy.

Zatímco například Praha 7 doposud z evropských fondů vyčerpala přes 35 milionů korun, desátá městská část získala na své projekty téměř desetkrát tolik.

Dotace 2014–2020

V programu Praha si město z evropských peněz rozdělí celkem 5,5 miliardy korun. Program má čtyři základní části.

1. Podpora podnikání a výzkumu (asi 1/3 peněz)

2. Zkvalitnění dopravy a životního prostředí (asi 1/3 peněz)

3. Boj s chudobou

4. Vzdělávání učitelů (1/5 peněz)

"Připravili jsme celkem 25 úspěšných projektů, díky kterým jsme získali přes 322 milionů korun," říká mluvčí Prahy 10 Jan Charvát s tím, že se tak desátá městská část zařadila k nejúspěšnějším pražským žadatelům.

Problematická trať

Vůbec nejvíce evropských peněz šlo z programů spravovaných magistrátem v posledních letech na opravu tramvajové trati v Plzeňské ulici. Na tu získal Dopravní podnik téměř 470 milionů korun z evropských fondů.

Zhruba dva roky po dokončení prací však odboráři upozornili na špatný stav trati. Nelíbil se jim fakt, že v případě, pokud se zjistí, že stavba byla špatně provedena, bude muset dopravce příspěvek vrátit. K tomu však nakonec nedošlo. Dalších 448 milionů získal Dopravní podnik na novou trať mezi zastávkami Laurová a Radlická.

Vysoké částky přitekly do Prahy na projekty, se kterými však magistrát neměl nic společného - na výstavbu Pražského okruhu mezi Vestcem a Lahovicemi získalo Ředitelství silnic a dálnic dotaci 2,8 miliardy korun.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.