Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Dejvicích se proháněly formule, které zkonstruovali studenti ČVUT

  14:05aktualizováno  14:05
Na improvizovaném okruhu v kampusu ČVUT v pražských Dejvicích se v pondělí konala exhibiční jízda studenty zkonstruovaných závodních aut. Elektrický a spalovací model formule vytvořily týmy budoucích inženýrů v rámci soutěže Formula Student. Akce měla zároveň přilákat nové členy do soutěžních týmů.

Exhibiční jízda studentských formulí v areálu ČVUT (12. října 2015) | foto: Yan Renelt, MF DNES

V areálu školy představili studenti dva letošní modely vozů, s nimiž obsadili shodně druhé místo v příslušných kategoriích na závodech v Mostě. Elektrický model je dílem týmu eForce FEE Prague Formula z Elektrotechnické fakulty, zatímco model se spalovacím motorem vytvořili frekventanti Fakulty strojní sdružení v kolektivu CTU CarTech.

Fotogalerie

Obě stáje se prezentovaly exhibiční jízdou v Technické ulici. Konstruktéři a vývojáři formulí pak u technologických stanů představovali návštěvníkům své monoposty i plány na další sezónu. Zájemci se na výstavě mohli seznámit i s předchůdci současných modelů.

Úkolem týmů pro soutěž Formula Student je postavit každý rok vůz formulového typu, který bude konkurenceschopný, levný a spolehlivý. Tyto aspekty se vždy prověří na závodech, které se konají na světoznámých okruzích. Hodnotí se nejen to, jak vůz jezdí během dynamických disciplín, ale také kvalita návrhu, zpracování vozu, spotřeba a plán možného uvedení prototypu na trh.

Příprava budoucích inženýrů

Každý z týmů má několik desítek členů. Při vývoji formule studenti uplatňují teoretické poznatky v praxi, řada dílů je jejich výtvorem od návrhu přes volbu a úpravy materiálu až po výrobu. „Na těch formulích se opravdu zkouší technologie budoucnosti,“ poznamenal děkan Fakulty elektrotechnické Pavel Ripka. U spalovacího modelu například studenti nově využili technologii sintrování, tedy 3D tisku kovových součástek.

V týmech se však uplatní nejen technické profese. Každý tým musí získat sponzory pro svou činnost, vytvořit obchodní plán, postarat se o marketing a propagaci a vyčíslit náklady na sériovou výrobu tisíce kusů. „To jsou úkoly náročností srovnatelné s technickou částí,“ řekl Ripka. Všichni studenti díky projektu získají praxi, která jim pomáhá při hledání pracovního uplatnění.

„Každý student, který se účastní konstrukce, stavby, testování, závodů a dalších událostí spojených s projektem, si vyzkouší studium v praxi a stane se tak excelentním absolventem,“ komentoval přínosnost soutěže děkan Fakulty strojní Michael Valášek. „Kromě vítězství v závodu projekt poskytuje skvělou zkušenost a přípravu na povolání pro budoucí inženýry,“ dodal.

Den s formulemi ČVUT 2015 byl zároveň náborem nových členů do obou týmů. Sehnat aktivní studenty, kteří jsou oddaní oboru, je přitom trochu problém, postěžoval si fakultní koordinátor týmu eForce Vít Hlinovský.

Od děkanů obou fakult obdržel každý z týmů symbolický šek na 250 tisíc korun. Jedná se však jen o zlomek nákladů na tento projekt. „Rozpočet na rok se pohybuje kolem dvou milionů korun. Zahrnuje to vše od návrhu po účast na závodech. Každý závod stojí sto až sto padesát tisíc korun,“ řekl Hlinovský. Fakultní koordinátor týmu CTU Radek Tichánek doplnil, že u jeho týmu částka pokrývá stipendia pro studenty. „To je asi deset procent financování,“ doplnil.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.