Strážníci kontrolovali taxikáře, zjišťovali, zda mají v pořádku doklady a

Strážníci kontrolovali taxikáře, zjišťovali, zda mají v pořádku doklady a nejzdí takzvaně načerno. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Po Praze jezdí v noci falešné taxíky, ti opravdoví jim říkají „vlčáci“

  • 63
Od běžných pražských taxikářů je lidé prakticky nepoznají. Jejich kolegové jim říkají "vlčáci". Řeč je o řidičích takzvaných smluvních přeprav, které nejčastěji pracují pro firmy a hotely a vozí jejich hosty po městě. Jenže načerno nabírají i lidi z ulice.

A to je zákonem zakázáno. Auto si polepí reklamami taxislužeb, takže si je lidé snadno s taxíkem spletou. Stojí někdy dokonce na oficiálních "štaflech". Na Václavském náměstí jich po setmění potkáte desítky, další jsou u hotelů a klubů.

Jejich řidiči na rozdíl od taxikářů nemusí mít licenci a dalších pět dokladů, nemusí skládat zkoušky a nemají určenu horní hranici ceny za kilometr. Právě proto je někteří taxikáři nemají vůbec v lásce.

Co je taxi a co ne

Taxislužba je veřejná služba, v Praze má regulovanou maximální cenu 28 kč/km. Vozidlo taxi má mít na střeše žlutou značku taxi, černobílé pruhy, taxametr a sazebník. Řidič musí mít průkaz, evidenční číslo, koncesní listinu, osvědčení hlavního města, knihu jízd.

Smluvní přeprava je neveřejná doprava, vůz nemusí být označen, cena není regulována. Objednávky se musí přijímat předem. Řidič u sebe musí mít jen kopii objednávky a pracovní smlouvu.

"Berou nám kšefty. Magistrát a policie to přitom tiše toleruje," zlobil se Daniel Tarljovski z Asociace koncesionářů v taxislužbě, která už podala na chování smluvních přeprav několik stížností. Hovoří i o možnosti korupce na úřadech, které mají taxislužby i smluvní přepravy kontrolovat.

Městská policie však tvrdí, že kontrolovat smluvní přepravce je složité. "Měli by u sebe sice mít kopii objednávky, jenže oni řeknou, že vezou jen známého, a dokazování je pak velmi složité," řekl zastupující ředitel městské policie Ludvík Klema

Podle Klemy jsou smluvní přepravci ve městě stále větším problémem. Jsou navíc podle něj poměrně vynalézaví v tom, jak zákon obejít. "Dohodnou si třeba s nějakým invalidou vyřízení karty pro invalidy, parkují na jeho místě a tvrdí, že ho vozí," uvedl Klema.

Mohou dokonce na místa, která jsou taxikářům zapovězena - dohodnou se s majitelem baru a zaparkují přímo před klub. "Příkladem je ulice Ve Smečkách, kam je běžným taxi vozidlům vjezd zakázán," dodal Klema.

Magistrát figuranty má, strážníci je použít nesmí

Strážníkům zákon neumožňuje použít figuranty, aby nelegální naložení klienta z ulice lépe odhalili.

Kontroly taxi a smluvní přepravy

Od začátku roku do 30. 9. 2012 provedli úředníci magistrátu celkem 920 kontrol. Z toho se 842 kontrol týkalo vozidel taxislužby. Kontroloři zjistili pětkrát předražení, v šestnácti případech nevydání stvrzenky a v 72 případech ostatní porušení zákona.

Zbývajících 78 kontrol se týkalo vozidel tzv. smluvní přepravy, při kterých bylo ve 48 případech zjištěno porušení zákona.

Kromě těchto kontrol bylo za uvedené období zahájeno celkem 171 správních řízení a vydáno 180 rozhodnutí, kterými byly uloženy pokuty ve výši 8 850 000 korun. Navíc v pěti případech byl odebrán průkaz řidiče taxislužby.

To magistrátní úředníci figuranty občas používají. Tento rok však zkontrolovali jen 78 vozidel smluvních přeprav oproti 842 vozidlům taxi. U taxikářů přitom zákon porušil "pouze" každý desátý, smluvní přepravy zákon porušovaly zhruba v 60 procentech kontrol.

"Nejčastějším a nejvážnějším porušením zákona je, že svoje služby nabízejí veřejně na ulici způsobem zaměnitelným s taxislužbou," řekl vedoucí magistrátního oddělení taxislužby Jiří Bureš.

Policisté upozornili na další problém. Některé firmy totiž často provozují jak taxislužbu, tak smluvní přepravu. Jejich vozy tak stojí promíchané na oficiálních místech pro taxíky.

"Navzájem si pak domlouvají kšefty a přenechávají klienty," vysvětlil velitel taxihlídky. Na Václavském náměstí je tato spolupráce patrná na první pohled.

Pořádek má přinést až novela zákona o silniční dopravě, kterou ve středu schválila vláda. Má sjednotit podmínky obou druhů dopravy - evidence, označení i vybavení vozidel, včetně taxametru. Pokud novela projde Sněmovnou, měla by platit od března 2013. Majitelé smluvních přeprav už teď protestují.