Kolaudace nového úseku metra linky A. Na snímku stanice Nemocnice Motol | foto: ČTK

Nové stanice metra jsou hotové, brzy tudy projedou první testovací vlaky

  • 14
Čtyři nové stanice metra linky A jsou hotové a v únoru tudy projede první skutečná souprava - i když zatím jen ve zkušebním režimu. Dopravní podnik v těchto dnech stavbu přebírá a začíná s testovacím provozem. Cestující se z Dejvické do nové konečné stanice Nemocnice Motol svezou poprvé zřejmě 6. dubna.

„Stavba je prakticky dokončena. Nyní od zhotovitelů přebíráme její jednotlivé části a zařízení,“ popisuje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Včera firmy a dopravní podnik zahájily v podzemí  kolaudace a zkratové zkoušky.

Na trať, po které dosud jezdily pouze pracovní motorové lokomotivy, nyní dopravce plánuje vypravit vůbec první elektrickou soupravu. „První zkušební jízda proběhne v polovině února,“ říká Štábl.

Nová trasa v číslech

Začátek přípravy projektu: 2007
Stavba zahájena: 2010
Termín otevření: 6. duben
Původní cena: 22,5 miliardy
Dnešní cena: 20,2 miliardy korun
Délka nového úseku:
6 134 metrů
Počet nových stanic: 4
Doba cesty z Nemocnice Motol do stanice metra Můstek: 15 minut
Intervaly: zkrátí se o 10 až 15 vteřin
Soupravy na trase: nyní jich ve špičce jezdí na lince A 19, od dubna by to mohlo být až 25 souprav.
Maximální sklon: 39,5 promile
Nové zastávky: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol (konečná).
Změny MHD:
současně s otevřením nové trasy se změní jízdní řády a trasy zhruba 80 autobusovým a 16 tramvajovým linkám.
Námitky: Do 6. února mají městské části čas na připomínky k plánovaným změnám.

Pokud testování neukáže komplikace, odstartují na novém úseku metra zkoušky bezpečnostního zařízení.

Díky němu může dopravní podnik například kontrolovat, zda vlaky v metru nejedou rychleji, než by měly, či zda jsou od sebe jednotlivé soupravy při jízdě v tunelech dostatečné vzdálené.

Až toto testování skončí, vyšle dopravní podnik na koleje další soupravy. Ty budou mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol jezdit podobně, jako by už vozily cestující, stále to však bude nanečisto.

Půjde o takzvaný ověřovací provoz. „Zahájit ho chceme v průběhu března,“ upřesňuje Štábl s tím, že jízdy budou poslední fází zkoušek před samotným zprovozněním metra.

Po ověřovacím provozu a úspěšné kolaudaci převezme Dopravní podnik stavbu od firem. Pak bude možné nové metro otevřít.

Přestože jsou podzemní práce na prodlouženém úseku metra prakticky u konce a ve stanicích jsou na svém místě například už i eskalátory, které pod ochranou fólií čekají na spuštění, úplně hotovo stavbaři nemají.

„Práce se nyní přesunuly na povrch,“ vysvětluje mluvčí stavební společnosti Metrostav František Polák.

Nové jízdní řády, noví lidé

Kompletní návrh změn v MHD od dubna 2015

Zatímco například u stavby tunelu Blanka budou některé povrchové práce pokračovat i po zprovoznění tunelu, prodlouženou linku A stavební firmy dokončí i včetně všech vstupů a výstupů do konce března.

Jediným nedostatkem může být, že u vstupů do čtyř nových stanic se nebude při otevření zelenat tráva, a to jednoduše proto, že takhle časně zjara neroste.

Může se tedy zdát, že v dopravním podniku už jen shánějí vhodné nůžky na přestřižení slavnostní pásky. Avšak není to tak, dopravce hraje o čas.

Do 6. dubna musí Dopravní podnik vytisknout a přelepit několik tisíc dopravních cedulí, informačních tabulí a schémat městské hromadné dopravy. Přepsat musí také jízdní řády desítek autobusů a tramvají.

Navíc aby se soupravy do Motola mohly skutečně rozjet, bude pražský dopravce potřebovat více lidí. Nabírat proto bude více než dvacítku strojvedoucích a zhruba čtyřicet dozorčích.

Nový úsek si vyžádá také zhruba šest desítek nových lidí, kteří budou mít na starosti převážně správu kolejí, kabelů a technologické části metra.

Podívejte se do nitra nového úseku metra:

26. září 2014