„Stavba je prakticky dokončena. Nyní od zhotovitelů přebíráme její jednotlivé části a zařízení,“ popisuje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
Včera firmy a dopravní podnik zahájily v podzemí kolaudace a zkratové zkoušky.
Na trať, po které dosud jezdily pouze pracovní motorové lokomotivy, nyní dopravce plánuje vypravit vůbec první elektrickou soupravu. „První zkušební jízda proběhne v polovině února,“ říká Štábl.
Nová trasa v číslechZačátek přípravy projektu: 2007 |
Pokud testování neukáže komplikace, odstartují na novém úseku metra zkoušky bezpečnostního zařízení.
Díky němu může dopravní podnik například kontrolovat, zda vlaky v metru nejedou rychleji, než by měly, či zda jsou od sebe jednotlivé soupravy při jízdě v tunelech dostatečné vzdálené.
Až toto testování skončí, vyšle dopravní podnik na koleje další soupravy. Ty budou mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol jezdit podobně, jako by už vozily cestující, stále to však bude nanečisto.
Půjde o takzvaný ověřovací provoz. „Zahájit ho chceme v průběhu března,“ upřesňuje Štábl s tím, že jízdy budou poslední fází zkoušek před samotným zprovozněním metra.
Po ověřovacím provozu a úspěšné kolaudaci převezme Dopravní podnik stavbu od firem. Pak bude možné nové metro otevřít.
Přestože jsou podzemní práce na prodlouženém úseku metra prakticky u konce a ve stanicích jsou na svém místě například už i eskalátory, které pod ochranou fólií čekají na spuštění, úplně hotovo stavbaři nemají.
„Práce se nyní přesunuly na povrch,“ vysvětluje mluvčí stavební společnosti Metrostav František Polák.
Nové jízdní řády, noví lidé
Kompletní návrh změn v MHD od dubna 2015 |
Zatímco například u stavby tunelu Blanka budou některé povrchové práce pokračovat i po zprovoznění tunelu, prodlouženou linku A stavební firmy dokončí i včetně všech vstupů a výstupů do konce března.
Jediným nedostatkem může být, že u vstupů do čtyř nových stanic se nebude při otevření zelenat tráva, a to jednoduše proto, že takhle časně zjara neroste.
Může se tedy zdát, že v dopravním podniku už jen shánějí vhodné nůžky na přestřižení slavnostní pásky. Avšak není to tak, dopravce hraje o čas.
Do 6. dubna musí Dopravní podnik vytisknout a přelepit několik tisíc dopravních cedulí, informačních tabulí a schémat městské hromadné dopravy. Přepsat musí také jízdní řády desítek autobusů a tramvají.
Navíc aby se soupravy do Motola mohly skutečně rozjet, bude pražský dopravce potřebovat více lidí. Nabírat proto bude více než dvacítku strojvedoucích a zhruba čtyřicet dozorčích.
Nový úsek si vyžádá také zhruba šest desítek nových lidí, kteří budou mít na starosti převážně správu kolejí, kabelů a technologické části metra.
Podívejte se do nitra nového úseku metra:
26. září 2014 |