Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy chtějí žalovat Benátky, na zakoupených pozemcích nesmí stavět

  • 7
Benátky nad Jizerou na Mladoboleslavsku prodaly firmám stavební pozemky, na kterých později změnou územního plánu zakázaly stavět. Firmy, které je koupily, chtějí město zažalovat o desítky milionů korun. Radnice se brání, že rozšiřování průmyslové zóny neumožnili hygienici.

Středočeské Benátky nad Jizerou sice neleží u moře jako stejnojmenné italské město, pod vodu však městečko může dostat chystaná žaloba zdejších firem. Ty od města požadují v souhrnu přes 80 milionů korun.

Taková suma by v případě jejich výhry citelně a na řadu let zasáhla do městského rozpočtu. Požadavek zdejších společností nedávno odmítlo zastupitelstvo, a ty jsou proto připraveny podat v brzké době žalobu.

„Město zažalujeme, vznikla nám škoda,“ potvrdil MF DNES Miroslav Kapoun, jednatel společnosti Ulma Construcción CZ. Ta rozhodně není sama, žalobu chystá více firem sídlících v benátecké průmyslové zóně.

Společnosti se cítí poškozené, protože v roce 2006 nakoupily od města pozemky v sousedství svých již stojících a fungujících areálů s tím, že tam v budoucnu budou stavět a rozšiřovat tak své aktivity. Pro dané území v té době platilo povolení stavět vycházející z původního územního plánu. Pozemky tedy podnikatelé nakoupili jako stavební. V září 2014 ale přišel nečekaný zvrat, město změnilo územní plán, který další výstavbu znemožnil.

Podle vedení města jde o nešťastnou souhru špatných rozhodnutí, která prý ale na radnici nezavinili.

„Když se schvaluje územní plán, tak se dělá posudek dopadů na životní prostředí a vyjadřují se všechny dotčené organizace. Jednou z nich je hygiena, která dala zamítavé stanovisko. Přes to nejede vlak, my nemůžeme do rozhodnutí státní správy zasahovat,“ odůvodnil stavební uzávěru starosta Jaroslav Král.

Hygienici rozhodovali i podle počtu aut

Důvod zamítavého stanoviska hygieniků je zřejmý. Do průmyslové zóny totiž vede jen komunikace, která měla původně sloužit k dopravě na zdejší skládku. Dnes je jednou z hlavních tras nejen do průmyslové zóny, ale také do Milovic. Přitom vede přímo Benátkami kolem rodinných a bytových domů.

„Kapacita této silnice je naplněná, bylo tam i několik petic místních občanů kvůli nadměrnému průjezdu aut, hygiena k tomu přihlédla,“ říká starosta Král.

To však podnikatelé odmítají. „Myslím, že s tím hygiena nemá nic společného, to jsou jen řeči, k nám jede sotva desítka nákladních vozů,“ odmítá Miroslav Kapoun. „Koupíte od města pozemek určený ke stavbě, za což také zaplatíte výrazně vyšší cenu, a pak z toho město znovu udělá jen pole a řekne, že tam nemůžete stavět. Tím nám samozřejmě vznikla škoda,“ popisuje Kapoun.

Ten za škodu považuje i skutečnost, že kvůli nemožnosti stavět u Benátek musel nakoupit nový pozemek u Brna a tam potřebnou halu za 30 milionů postavit. Podle starosty však měli podnikatelé více než pět let na to, aby začali stavět – v době, kdy platil starý územní plán.

„Nový se dělal v září 2014 a také se k němu samozřejmě mohli vyjádřit. Organizace, které tam mají pozemky, ale vyloženě zaspaly a vůbec se nevyjádřily,“ říká starosta Král.

Podmínkou je nová silnice navazující na dálnici

Faktem zůstává, že další rozšiřování benátecké průmyslové zóny bude podle aktuálního územního plánu možné pouze tehdy, pokud do lokality povede nová silnice z dálnice D10.

„Hejtman Miloš Petera slíbil na setkání starostů v Lipníku, že se o to postará. Doufám, že dodrží svůj slib. Její stavba se připravuje od roku 2008, ale za hejtmana Davida Ratha byl tento záměr zlikvidován a od té doby se nic neudělalo,“ říká starosta Král.

Hejtmanství podle mluvčí Michaely Drobné s touto investicí počítá: „Kdy bude nová silnice realizována, ale zatím nemůžeme říci.“

Že by silnici kraj postavil v brzké době, je však nereálné. Kromě potřebných povolení bude totiž muset řešit také výkup většiny pozemků. A dohady s jejich vlastníky se mohou táhnout dlouho.

„Mrzí nás to, protože v roce 2008 bylo vše připraveno, včetně výkupu pozemků. Věřím, že by se to dalo udělat rychle, pokud by se k tomu kraj postavil čelem. Tato investice je stejně životně nutná, pokud chce kraj v Milovicích vytvořit nadregionální průmyslovou zónu,“ říká Král.

Dokud tedy nepřijde tato podstatná investice, nemohou Benátečtí počítat ani se vznikem nových pracovních míst. Právě třeba firma Ulma v Benátkách plánovala rozšiřovat výrobu systémového bednění a pažení. „Polovinu pozemku již máme zainvestovanou a nyní jsme chtěli pokračovat s druhou,“ říká Kapoun. Firma by díky tomu vytvořila dalších 30 až 50 míst.

„Nás to velmi mrzí. Naší snahou bylo, aby průmyslová zóna fungovala,“ říká starosta Král. Podotýká, že velký benátecký podnik Carborundum měl dříve přes 700 zaměstnanců, teď jich má méně než polovinu. „Chtěli jsme proto vytvářet nová pracovní místa, aby z Benátek nebyla jen noclehárna,“ uzavírá Král.