náhledy
Vůz první petřínské lanové dráhy. Jedná se o nejstarší typ lanovky na Petřín.
Do provozu byla lanovka uvedena 25. července 1891 a byla poháněna na principu vodní převahy. Do nádrže ve spodní části vozu se v horní stanici načerpala voda a takto zatížený vůz při jízdě dolů vytáhl druhý z dolní stanice nahoru. V horní stanici nebyla strojovna, ale jen velká kladka, kolem které vedlo lano.
Vozy první lanové dráhy ve výhybně. Dráha byla úzkorozchodná tříkolejnicová s tzv. Abtovou ozubnicí. Provoz lanovky přerušila v roce 1914 světová válka, pokus o obnovení provozu se uskutečnil ještě v letech 1919 a 1920, pak byl definitivně zastaven. Lanovku provozovalo Družstvo rozhledny na Petříně.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Pohled na rozestavěnou horní stanici lanovky na pražském Petříně. V popředí je vidět kostel sv. Vavřince, za stanicí lanovky pak Štefánikova hvězdárna. (kolem roku 1932)
Autor: ČTK
Vůz druhé petřínské lanové dráhy den před zahájením provozu v nové horní stanici na Petříně. Pravidelný provoz elektrifikované a rekonstruované lanovky začal 5. června 1932.
V oblasti Nebozízku mají cestující překrásný a netradiční výhled na Pražský hrad.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Druhý typ vozů lanové dráhy, který jezdil až do šedesátých let.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Tak vypadalo těleso petřínské lanovky po sesuvech půdy v letech 1965 a 1967. Poté se přestalo na dvacet let na trati jezdit.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Instalace vozů třetí petřínské lanovky 8. února 1985. Tento typ vozů vydržel na trati až do současnosti.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Zahájení provozu obnovené lanové dráhy v dolní stanici 15. června 1985.
S obnovením provozu lanovky se spěchalo, aby v létě roku 1985 mohla vozit ke strahovským stadionům účastníky poslední komunistické spartakiády.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Moderní vůz lanové dráhy tak, jak jej znají lidé dnes.
Autor: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy