náhledy
1. Dům čp. 1009 - Budova bývalé České spořitelny od Ignáce Ullmanna stojí na místě cihelny od roku 1861. O 32 let později byla budova rozšířena podle návrhů vídeňského architekta F. Schachnera. Při dostavbě byl také zřízen průchod z Národní třídy do Divadelní ulice. K výrazným změnám došlo až po roce 1954 při úpravách prostorů pro účely Akademie věd, která zde sídlí.
Autor: Repro: Umělecké památky Prahy - Staré Město
2. Dům čp. 1012 - Pozemek v roce 1860 koupil hrabě Lažanský. O rok později předložil architekt Ignác Ullmann plán zástavby, řešící i vedlejší pozemek pro budovu České spořitelny. Palác Lažanských splňoval požadavky městské palácové architektury ve spojení funkce obytné a obchodní. Fasáda si uchovala i přes úpravy přízemí, kde vznikla kavárna (dnes Slavia), styl francouzské neorenesance. V objektu sídlí FAMU.
Autor: Repro: Umělecké památky Prahy - Staré Město
3. Dům čp. 334 - Pozemek byl zastavěn nejpozději v roce 1769. Posléze byl blok domů zbořen a kolem roku 1841 vystavěn dům dle plánů F. Wolfa. Po třiceti letech objekt koupil V. J. Rott a koncem století tu vznikly obchody. Roku 1902 proběhla úprava fasády na nábřeží. Dům je součástí Grueberovy úpravy nábřeží, dvou bloků oddělených parkem s pomníkem císaře Františka I. Dnes sídlí v tomto objektu několik firem.
Autor: Repro: Umělecké památky Prahy - Staré Město
4. Dům čp 995 - Parcelu, na které již stály základy, získal v dražbě ve 40. letech 19. století staroměstský mlynář Antonín Novotný a podle projektu arch. J. Kaury ml. tu postavil dům. Návrh fasády je patrně od B. Gruebera, který projektoval celou regulaci. K úpravám došlo až v letech 1893 a 1927, kdy se přistoupilo k rekonstrukci pavlače 3. patra zadního křídla. Dnes zde sídlí Galerie Hollar a FSV UK.
Autor: Repro: Umělecké památky Prahy - Staré Město
Které domy nejvíce zasáhl výbuch plynu
Autor: koláž iDNES.cz / Google
Místo exploze v centru Prahy těsně po výbuchu
Plynaři se museli kvůli zvýšeným naměřeným hodnotám plynu prokopat k plynovodu na rohu u kavárny Slavia. (30. dubna 2013)
Autor: František Vlček, MAFRA