Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fronta, nebo e-shop? Cestující při nákupu kuponu MHD dávají přednost okénku

  9:48aktualizováno  9:48
Přelom roku a fronty u předprodejních okének MHD jsou zpět. Pomoc je jednoduchá. V MHD neplatí to co ve frontách třeba v supermarketu. U nich základní poučka říká – nikdy neměňte frontu, i když vám ta vedle přijde kratší. U předprodejního okénka naopak funguje: když vidíte frontu, jeďte o dvě tři stanice dál, kde fronta nebude.

První prodejna jízdenek MHD ve vyřazeném vlečném voze byla otevřena v místě nynější magistrály u Muzea 30. května 1928. | foto: DP PrahaMetro.cz

Speciální tramvaj

Problém s prodejem kuponů je starý jako pražská městská hromadná doprava sama.

  • S originálním řešením přišel dopravce v roce 1928. Vyřazený vlečný vůz byl přestavěn na kancelář – namísto tradiční vozové skříně se objevila kancelář se třemi okénky.
  • První zahájila svou činnost 30. 5. 1928 u Muzea. Další stála na Karlově náměstí, na Klárově nebo na náměstí Bratří Synků.
  • Vůz stál buď na manipulační koleji, nebo byl vykolejen a odstaven přímo na dlažbu.
  • Jedna z dochovaných prodejen je exponátem Muzea MHD ve Střešovicích.

„Zejména okrajová místa Prahy nejsou tolik vytížena,“ potvrzuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Vyplatí se i počkat do večera nebo si ráno přivstat, fronta u okének je nárazová záležitost, stejně jako dopravní špička.

V současné době je v metropoli v provozu 52 prodejních přepážek na 32 místech. Dále je možné jízdní doklady zakoupit v infocentrech, aktuální seznam je rovněž na webu dopravního podniku.

Fronty u okének už patří podle Řehkové k určitému koloritu městské hromadné dopravy. „Každoročně sledujeme v období začátku roku na našich prodejních místech větší nápor cestujících, pravděpodobně z důvodu toho, že nákup nechávají všichni cestující až na poslední chvíli,“ řekla Řehková.

Dopravní podnik doporučuje cestujícím využít možnost nákupu 60 dnů předem, případně nákupu prostřednictvím e-shopu. Možnost koupit si kupon z pohodlí domova využívá ale jen 13 procent cestujících.

Cestující mají možnost si zakoupit elektronické jízdné na kartu Opencard až 60 dní před počátkem doby platnosti jízdenky a stejně tak s šedesátidenním předstihem lze zakoupit „klouzavé“ papírové časové jízdenky.

Jak to vidí čtenáři

Kupujete si tramvajenku na městskou hromadnou dopravu elektronicky, nebo v předprodeji?

  • Karolina Hrušková: Nedělá mi problém stoupnout si k okénku a zaplatit. Pokud přede mnou nestojí 20 lidí.
  • Lucie Urbánková: Jedině u přepážky. Elektronicky jsem si ji koupila jen jednou.
  • Michal Pavelka: Nekupuji, jezdím „na bubáka“...
  • Daniel Síťař: Přes e-shop a stále se divím, kolik lidí stojí ve frontě.
  • Michaela Jaromišů: Já mám tramvajenku na splátky.
  • Jan Solver: Fronty jsou z mého pohledu nepochopitelné, když se dá kupon koupit měsíce dopředu. Já kupoval mezi svátky a ani noha, 4. ledna fronty jak prase.
  • Marek Mahdal: Vždy v předprodeji, abych nezapomněl, jak vypadají fronty.
  • Radka Zdráhalová: Já budu dělat synovi Opencard, takže budu jezdit zadarmo...
Autor: Metro.cz
Témata: MHD


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.