Pražské služby, a.s., provozy. Náměstek primátorky Matěj Stropnický navštívil...

Pražské služby, a.s., provozy. Náměstek primátorky Matěj Stropnický navštívil provoz Pražské služby, povozil se na stupátku popelářského vozu | foto: František Vlček, MAFRA

Stropnický chce spojit pražské popeláře třeba s MHD, aby uhájil spalovnu

  • 14
Náměstek pražské primátorky Matěj Stropnický ze Strany zelených chystá jednu z největších firemních fúzí posledních let: sloučení Pražských služeb s dopravním podnikem nebo jinou velkou společností. Jde o „drsnější“ cestu, jak chce magistrát získat stoprocentní kontrolu nad lukrativním byznysem s odpadky.

Při spojení společností nejde přitom o nic jiného než o pokus udržet jednu z klíčových městských firem nad vodou. A odříznout společnost společnost AVE.

Stropnický vůbec poprvé od nástupu do funkce zveřejnil, jak hodlá řešit potíže Pražských služeb, kde město vlastní majoritní podíl akcií v hodnotě více než tři miliardy korun. Firma totiž nyní čelí tlaku byznysmenů, kteří chtějí ovládnout její lukrativní a cennou spalovnu odpadů v Malešicích.

„Město musí usilovat o to, aby získalo sto procent Pražských služeb, a musí zabránit jejich oslabení,“ vysvětlil důvody Stropnický. K cíli chce jít po dvou cestách - jedna je „po dobrém“ a druhá „po zlém“.

Se společností AVE CZ, která vlastní necelých dvacet procent akcií Pražských služeb, bude o možnostech jednat ve druhé polovině dubna.

„I oni musí mít zájem o narovnání vztahu, a rád bych proto se společností AVE hovořil o výkupu podílu v Pražských službách. Každý podíl je přece za nějakou cenu na prodej, rád bych znal tu jejich,“ dodal Stropnický s tím, že tato varianta je „po dobrém“.

Odpadová strategie: nejdřív cukr, bič až potom

Podle posledního znaleckého posudku má podíl AVE hodnotu řádově osmi set milionů. „Prodej našeho podílu je řešením, nad kterým jsme zatím neuvažovali, a to zejména proto, že nám ho nikdo, ani představitelé magistrátu, nenabídl,“ reagoval za AVE generální ředitel EP Industries Jiří Nováček.

Paralelně Stropnický pracuje i na přípravě tvrdšího postupu - tedy fúze Pražských služeb s dopravním podnikem nebo jinou firmou, kterou město vlastní ze 100 procent. A to tak, aby podíl AVE ve sloučeném velkém podniku klesl z nynějších zhruba dvaceti procent na méně než deset procent. Pak by totiž Praha mohla akcie „vyvlastnit“ za cenu znaleckých posudků.

„Fúze by se mohla týkat jakékoli městské společnosti, která má dostatečný kapitál,“ dodal člen představenstva Pražských služeb Martin Čáslavka.

„Asi se nabízí dopravní podnik, ale je třeba se s nimi dohodnout. Firma musí mít tak velký kapitál, aby dostal minoritního akcionáře pod deset procent. Mělo by se tedy jednat o firmu zhruba stejně velkou jako Pražské služby,“ naznačil možnosti náměstek.

Pokud se firma oslabí, mohla by přijít o spalovnu

Ať už město zvolí jakoukoli z cest, musí spěchat, pokud chce zabránit tomu, aby Pražské služby v půlce roku 2016 prohrály obří třináctimiliardový tendr na svoz odpadu.

Případná ztráta lukrativní zakázky by totiž snížila hodnotu podniku odhadem o dvě miliardy a firma oslabená ekonomickými potížemi by se mohla stát snadným terčem toho, kdo chce získat spalovnu.

Podle Stropnického může fúze trvat přibližně devět měsíců. Navíc lze očekávat, že se AVE začne bránit a že sloučení musí magistrát dojednat i s antimonopolním úřadem.

„Pokud hlavní město Praha skutečně o takovém řešení uvažuje, bylo by dobré, abychom se o něm nedozvěděli přes média, abychom se opět nemuseli setkávat u soudu. Přitom platí, že fúze může být pro nás akceptovatelná i nepřijatelná - záleží na detailech. Každopádně bychom v takovém případě dbali na ochranu našeho majetkového podílu,“ komentoval návrh Nováček.