Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historický kolotoč na pražské Letné má opět naději, že se roztočí

  4:54aktualizováno  4:54
Historický kolotoč, který byl více než sto let ozdobou pražské Letné, je zavřený už léta. Peníze vybrané před pěti lety ve sbírce na jeho záchranu nestačily. O kolotoči, na kterém jste se mohli ještě před zhruba deseti lety svézt, se ale začalo mluvit nanovo a dokonce i naznačovat, že by se opět mohl roztočit.

Historický kolotoč na Letné už léta čeká na opravu. | foto: MČ Praha 7

Letenský kolotoč je nejstarším dochovaným podlahovým kolotočem v Evropě. Před více než sto lety ho nechal postavit Josef Nebeský.

Kolotoč tvoří dřevění koně a modely autíček. Koně jsou vyvedeni v životní velikosti a jsou potaženi pravou kůží. Na okraji Letenských sadů, přímo naproti Národnímu technickému muzeu, stojí od roku 1894.

Nejdřív stál ale dva roky na Vinohradech, nedaleko už neexistující zájezdní hospody Na Kravíně. Tam byl původně postaven pouze pro letní sezonu roku 1892.

Historický kolotoč na Letné

Kolotoč pak fungoval bez větších zásahů více než sto let, v provozu byl prakticky nepřetržitě. Za tu dobu se značně opotřeboval. Prvních oprav se ale dočkal až v roce 1995.

Dřevěná stavba, ve které je kolotoč umístěn, prošla rekonstrukcí. "Pavilon byl vážně ohrožený hnilobou, ale zachránit se ho podařilo. Dostal i novou měděnou střechu, předtím na něm byla pouze lepenka z térového papíru," řekl iDNES.cz Karel Ksandr, ředitel Národního technického muzea, které má kolotoč od roku 2004 ve správě.

Vzhledem k tomu, že je kolotoč zapsaný na Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek České republiky, poskytl tehdy finanční příspěvek na obnovu stavby odbor památkové péče hlavního města.

Opravy se zatím dočkali jen dva koně

Stav kolotoče byl před opravou kritický. Střecha byla nefunkční, kromě toho tu chyběly chrliče odvádějící vodu mimo trámy krovu, což způsobilo, že je voda postupně všechny narušila. Ve stejném stavu byly i nosníky v obvodovém plášti.

Exponáty z historického kolotoče v Praze na Letné

Poté, co v roce 2004 získalo kolotoč do sbírky Národní technické muzeum, financovalo další nutné opravy ministerstvo kultury a Praha 7.

"Opraveni byli dva z jednadvaceti koní. Ten nejlépe zachovaný byl zrestaurován a nyní je zapůjčený do expozice Národního technického muzea v Prachaticích," uvedl pro iDNES.cz vedoucí oddělení historie dopravy Petr Kožíšek.

Historický kolotoč na Letné

* Kolotoč tvoří původní dřevěný pavilon s půdorysem pravidelného dvanáctiúhelníku a jehlanovou střechou.

* Interiér kolotoče je zařízen téměř v původní podobě z roku 1892. Na točně je umístěno jedenadvacet koní různých velikostí a čtyři autíčka. Dvě jsou dřevěná a dvě plechová.

* Točna je poháněna elektromotorem, který byl instalován již v 90. letech 19. století.

* V době, kdy kolotoč stál ještě na Vinohradech, byl poháněn "tlakem obíhajícího sluhy", který v prostoru pod podlahou neustále chodil kolem dokola a tlačil před sebou vzpěru podlahy.

Kůň, který byl naopak v nejhorším stavu, prošel celkovou renovací. "Dostal novou koňskou kůži a teď stojí v depozitáři muzea na Letné," dodal Kožíšek.

Ostatní koně byli zakonzervováni, aby nedocházelo k jejich další devastaci. Na další rekonstrukci historického kolotoče ale zatím peníze nejsou.

"Původní rozpočet na opravu kolotoče byl osm milionů korun. Teď se musí udělat rozpočet nový. Předpokládám, že potřebná částka bude o dost vyšší," konstatoval ředitel muzea Ksandr.

Pavilon kolotoče na Letné je nyní prázdný. Všech jedenadvacet koní i čtyři autíčka jsou v restaurátorském ateliéru muzea. Orchestrion, který vyhrával při každé jízdě, někdo ukradl v roce 1994. Tedy ještě v době, kdy byl kolotoč v provozu.

Jediné, co tak uvnitř stavby za staženými roletami zůstalo, je otočný sloup ozdobený původními třemi rytíři v brnění. To ale není plechové, je vyrobeno z kašírovaného papíru natřeného stříbřenkou.

Sbírka vynesla jenom statisíce

Snaha roztočit historický kolotoč vyústila na podzim roku 2006 v uspořádání veřejné sbírky. Během té se vybralo něco málo přes tři sta tisíc. Právě tato částka umožnila mimo jiné zakonzervovat figury koní.

Celý pavilon s vybavením a všemi dekoracemi tak čeká ještě dlouhé a náročné restaurování. Kolotoč musí být staticky zabezpečen, je nutná konzervace jeho točny včetně výměny pohonné jednotky, oprava podlahy a osazení kolotoče novými bezpečnostními prvky.

O kolotoči a jeho znovuuvedení do provozu se však opět začalo mluvit.

"V průběhu roku proběhnou jednání mezi vedením Národního technického muzea a památkáři. Rozhodně stojíme o to, aby se kolotoč znovu roztočil a začal sloužit veřejnosti," naznačil ředitel muzea Karel Ksandr.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Nová Palmovka by mohla už příští rok mít své obyvatele. Stěhovat se sem má...
Z Palmovky se má stát další centrum města, lidi s nižším příjmem to vytlačí

Dnes ostuda města, zítra žádaná adresa. Palmovka se má v příštích letech stát atraktivní lokalitou. Mohla by být podobným centrem jako Anděl na Smíchově.   celý článek

Hořící kamion na dálnici D1 zachytil čtenář iDNES.cz a posluchač Rádia Impuls...
VIDEO: Ve zúžení na D1 shořel kamion, hasiči půl dne uklízeli melouny

Dálnici D1 v místě omezení na 36. kilometru ve směru na Prahu uzavřel ráno požár kamionu. Z vozu převážejícího melouny se vysypal náklad a vytekla nafta....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.