Policisté často hlídkují na místech, kde je snížená rychlost. (Ilustrační snímek)

Policisté často hlídkují na místech, kde je snížená rychlost. (Ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Policisté v Praze víc kontrolují dodržování rychlosti. Řidičům to vadí

  • 75
Řidičům v Praze se nelíbí, že policisté často hlídkují na místech, kde je to podle nich zbytečné. Jsou to často úseky se sníženou rychlostí. Policisté ale namítají, že řidiči tam rychlost nedodržují.

Hlídaná místa se ale většinou neshodují s těmi, kde je podle policejních statistik nejvíce nehod. Nejčastěji si řidiči stěžují na hlídky na Strakonické, ale také třeba na Kunratické spojce, ulici K Ryšánce či Podolské nábřeží u vodárny, kde je padesátka.

Místa s největším počtem nehod v roce 2011

  • Evropská – Drnovská 43
  • Sokolská – I. P. Pavlova 29
  • Bulhar 26
  • Jižní spojka – Chodovská 26
  • Litochlebské náměstí 25
  • Vršovická Bělocerkevská 24
  • Novořeporyjská – Rozvadovská Spojka 24
  • Strakonická – Barrandovský most 21
  • Vítězné náměstí 20
  • Východní spojka – D11 20

Zdroj: Policie ČR

"Na Podolském nábřeží je poměrně hustý provoz, zejména v letních měsících tudy chodí více lidí, ve Žlutých lázních se pořádají různé akce. Policie určitě nebude čekat, až se tu stane nehoda s fatálními následky," argumentuje kritikům šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.

Podle něj se řidiči, kteří mají pocit, že policisté nehlídkují v místech, kde je nejvíce nehod, pletou.

"Někdy tam máme přístroj na měření rychlosti a policista je tam sám. V takových případech si řidiči někdy ani nevšimnou, že tam jsme. Nebo je tam hlídka, ale my stanoviště měníme třeba každé dvě hodiny," říká Švrčula.

Podle něj dohled policie hraje významnou roli při zvýšení bezpečnosti na silnicích. "Od roku 2000 se podařilo snížit počet usmrcených při nehodách z 80 na 39 případů v roce 2011," zdůrazňuje Švrčula.

Policisté hlídkují i na místech, kde se nehody nestávají

Zároveň ale připouští, že jsou v Praze úseky, kde je rychlost neadekvátně snížena. "Má-li řidič pocit, že je dopravní značení někde nesmyslné a zbytečné, má možnost oslovit odbory dopravy městských částí, případně volené zastupitele," říká.

Na řidiči zmiňované Kunratické spojce je situace a kontrola policistů podobná jako u přechodu na Strakonické.

"Na Kunratické spojce je přechod pro chodce u zastávky Na Proutcích a je tu padesátka. Policisté tu chytají a pokutují řidiče. Přitom autobus tudy jede párkrát za den," míní jeden z pražských řidičů Pavel Doucha.

Šéf pražské dopravky ale přítomnost policie na takových místech hájí technickými údaji.

"Brzdná dráha vozidla na suchém povrchu je při rychlosti 50 kilometrů za hodinu dvanáct metrů, při osmdesátce je však již třicet jedna metrů. Pro sraženého chodce to je rozdíl mezi "pouhým" zraněním a usmrcením. Přítomnost policie třeba na přechodu na Strakonické není zbytečná," ujišťuje Švrčula.

Při výběru míst, kde policisté často hlídkují, prý není jediným kritériem nehodovost. "Dohlížíme i na místa, kde se porušují pravidla, nebo tam, kde si stěžují místní. Zohledňujeme i to, zda je možné v místě bezpečně zastavovat auta," dodává Švrčula.