Bezdomovec (ilustrační foto)

Bezdomovec (ilustrační foto) | foto: ČTK

Na poradnu se obrací tisíce lidí, jak hledat práci bez domova či internetu

  • 0
Klidná místnost s telefonem, přístupem na internet a hlavně sociální pracovníci připraveni poskytnout zdarma radu či konzultaci. To najdou lidé v komplikovaných životních situacích v pražském poradenském centru Kontakt. S hledáním práce, řešením exekucí či problémů s bydlením se na centrum loni obrátilo přes pět tisíc lidí.

„Za loňský rok jsme poskytli celkem 110 tisíc služeb a konzultací našim klientům. Člověka provázíme na cestě zpátky do společnosti,“ uvedl na pondělní tiskové konferenci Tomáš Ján, ředitel Centra sociálních služeb Praha (CSSP), které provozuje centrum Kontakt. „Problémy za klienty neřešíme, ale vedeme je, aby je dokázali vyřešit sami,“ zdůraznil.

Kde hledat pomoc

Centrum Kontakt provozuje sociálně právní poradnu a poradnu pro lidi hledající práci Job klub.

Nabídku rozšiřuje v úterý a ve středu právní poradna zaměřená na problematiku občanského a pracovního práva.

Adresa poradny: Ječná 3, 120 00 Praha 2, tel.: 222 515 400, 731 602 090.

V minulém roce se na Kontakt obrátilo celkem 5 060 lidí, z nichž lehce převažovaly ženy. Lidé nejčastěji řešili otázky spojené s nedostatečnými příjmy a nelehkou sociální situací. Objevovala se také rodinná problematika, převážně spojená s rozvody a nutností vypořádání společného jmění manželů. Velmi často klienti přicházeli s otázkami jak postupovat v případě dluhů a hrozících exekucí.

Kromě poradny CSSP provozuje terénní služby, azylové domy nebo sociální byty. Všechny služby jsou bezplatné, výjimkou je noclehárna pro lidi bez domova na lodi Hermes.

„Dvacetikorunový poplatek za noc na lodi je symbolický, je určitým nácvikem povinností a ubytovacího řádu,“ vysvětluje Ján.

Noclehárna poskytuje ubytování a možnost osobní hygieny plnoletým mužům a ženám s platným dokladem totožnosti. Podmínkou je, že jsou ve střízlivém stavu. Noclehárna funguje celoročně každý den od 19:30 do 6:30.

Pomoc hledají bývalí vězni i starší lidé bez internetu

Mezi klienty Centra sociálních služeb jsou lidé bez domova, po výkonu trestu, ale i lidé, kteří se ocitli v tíživé situaci po rozvodu či „pouze“ přišli o práci a neví, co si počít.

„Většina našich klientů řeší problém s nedostatkem peněz. Lidé jsou často nezaměstnaní, zadlužení, potřebují se zorientovat v systému sociálních dávek. Často řešíme situace kolem rozvodů a výživného, kdy matky samoživitelky nemají dostatečné příjmy,“ popisuje sociální pracovnice Martina Čiháková.

Na centrum se obrací i lidé, kteří práci nikdy nehledali, byli na jednom místě zaměstnání několik desítek let a najednou přišli o práci.

„Nikdy se nesetkali s úřadem práce. Lidé vyšších ročníků někdy nevědí, jak napsat životopis, kde na internetu hledat pracovní nabídky, případně jak vůbec s internetem pracovat, založit si emailovou schránku,“ přibližuje Čiháková.

Výjimkou nejsou ani mladí klienti. Právnička Sociálně právní poradny Centrum Ria Doláková jako příklad uvádí případ osmnáctileté dívky, která se do poradny dostavila, že má před maturitou, rodiče se rozvedli a ani jeden z nich jí nedává žádné peníze. Kvůli hádkám se odstěhovala k babičce, která však měla nízký důchod.

„Vysvětlila jsem jí, že v jejím případě soud určí oběma rodičům vyživovací povinnost, podmínkou je, že podá návrh k soudu,“ uvedla Doláková. Dodala, že se tak následně skutečně stalo a dívka zdárně odmaturovala.