Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nestůjte jen vpravo, velí dopravce. Eskalátory v metru jsou opotřebené

  10:56aktualizováno  10:56
V přepravních podmínkách tuhle větu nenajdete, ale Pražané prostě vědí, že na eskalátorech v metru se má stát vpravo. Takže vpravo se stojí a­ vlevo se po schodech, ať už nahoru nebo dolů, řítí ti uspěchaní. Dopravní podnik to chce ale změnit.

Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Cestující stojící jen na jedné straně totiž způsobují řadu problémů: pohyblivé schody mají jednostranně vytahaný tažný řetěz, dále se víc opotřebují dráhy, řetězy, ložiska.

„Stání na jedné straně je pro eskalátor určitě technicky velkým zatížením,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

„Výrobce vyvíjel i pohon, který by měl pásmo rovnat, ale že by to byl nějaký úspěch, to se říci nedá,“ popisuje Štábl. Konkrétní vyčíslení škod, které způsobuje nestejnoměrné zatížení, zatím ale dopravce detailně nesledoval.

A zatímco před několika lety byla na každém eskalátoru samolepka vyzývající ke stání vpravo, teď dopravní podnik zvažuje, jak přesvědčit cestující, aby se rozptýlili rovnoměrně.

„Žádnou kampaň neplánujeme, ale jsme rádi, že se rozbíhá diskuse, zejména jak odstranit tlačenice na začátku eskalátorů,“ vysvětluje Štábl.

A že diskuse bude pestrá, ukázal už malý průzkum na facebookovém profilu deníku Metro.

„Většinou jdu. Nové eskalátory, co jezdí pomalu, jsou za trest. To kolikrát cítíte, jak se vám zařezává zub času do tváře, než dojedete nahoru,“ napsal například Tomáš Kratochvíl.

„Chůze po eskalátorech je nebezpečná a z toho důvodu není povolena. Cestující má stát a držet se madel. Madel! Z toho také vyplývá, že cestující nemá stát pouze vpravo, ale i vlevo. Stačí se podívat na piktogramy, které jsou na každém eskalátoru vylepeny,“ přidal názor z opačné strany Pavel Doubrava.

Je rozumné, aby se na eskalátorech v metru stálo vpravo i vlevo?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. dubna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne 17906
Ano 5794

Vzorem pro Prahu může být Londýn, kde se se stáním na eskalátorech experimentovalo loni. Cestující vítali zřízenci podzemky s megafony, kteří jim vydávali příslušné instrukce.

Podle dopravního podniku by změna pravidla mohla vyřešit právě problém s tlačenicí, která vzniká, když se ve špičce potkají dvě soupravy, zejména ve starších stanicích, kde jede nahoru jen jeden eskalátor. Lidé nastupující na pravou stranu ke stání na eskalátoru pak tvoří pod schody hrozen, aby vlevo zůstalo místo pro ty rychlejší.

Nejvíce dostávají eskalátory zabrat ve stanici I. P. Pavlova, která je podle prosincového průzkumu nejvytíženější. Podívejte se na časosběrné video:

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.