Pro region přeplněný kamiony by spojka měla značný význam. Částečně má sloužit i jako obchvat Kralup nad Vltavou. Projekt odsouhlasila většina obcí, přes jejichž území má silnice za 8,5 miliardy o délce 21,2 kilometru vést. Ministerstvo dopravy už se Středočeským krajem uzavřelo memorandum, které plán potvrzuje.
Jenže to všechno může být k ničemu. Jan Miller tvrdí, že pozemky v žádném případě neprodá.
„Že se kraj s ministerstvem dohodly, dobře vím. I to, že obce z okolí souhlasí s finální variantou, která bohužel naruší přirozené biokoridory. Ale rozhodně to není nejlepší ani nejlevnější řešení,“ říká Miller.
Už brzy ho navštíví lidé z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a začne vyjednávání. Hlavně o čísla. „Novela zákona umožňuje daleko lépe a výrazněji pracovat s cenami za pozemky a upravit je tak, aby byly pro majitele dostatečně atraktivní. Vyvlastnění je až krajní řešení,“ říká Jan Rýdl z ŘSD.
Zatím se však zdá, že státu nakonec nic jiného nezbude. „Tu půdu jim neprodám, ani kdyby mě zabili!“ říká rezolutně Miller.
Havránková o svou půdu bojovala sedmnáct let. Nakonec ji prodala. Stát jí zaplatil devadesát milionů (více o tomto případu zde).