Tunelový komplex Blanka je těsně před dokončením

Tunelový komplex Blanka je těsně před dokončením | foto:  František Vlček, MAFRA

Soud o Blance jednal pět hodin. Pokračovat ve stavbě se zatím nebude

  • 5
Až v úterý pozdě večer skončilo pětihodinové jednání rozhodčího soudu ve sporu Prahy s Metrostavem o dokončení tunelu Blanka. Bezvýsledně. Rozhodnutí, aby firma mohla znovu začít stavět, nakonec nepadlo, jednání soud odročil na 11. dubna.

"V druhém vzájemném návrhu došlo k technickým nejasnostem, které objevil Metrostav. Ve čtvrtek nebo v pátek se proto se zástupci firmy sejdeme a doladíme návrh tak, aby ho měl v pondělí soud opět k dispozici," vysvětlil náměstek pro dopravu Jiří Nouza.

Chyba se podle něj v materiálu, který obsahuje seznam prací nutný k dokončení Blanky za částku 1,34 miliardy korun, vyskytla, protože byl dokument připravován narychlo.

Přestože však soud jednání opět odložil, neohrozí to podle vedení města samotné otevření tunelu.

"Věřím, že do dvou týdnů by mohlo padnout konečné rozhodnutí a že Blanku otevřeme v polovině září," řekl Nouza.

Primátor Tomáš Hudeček poznamenal, že kdyby byla stavba tunelu od počátku kontrolována podle zákona o Praze, nemusel se žádný spor u soudu řešit.

"Můžeme se dnes jenom dohadovat, proč nebyl od počátku nastaven systém kontroly provádění stavby a schvalování víceprací tak, aby jejich zadávání probíhalo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a pod dohledem zastupitelstva," uvedl Hudeček.

Zatímco město má poměrně jasnou představu o tom, kdy se řidiči tunelem projedou, Metrostav je v odhadech opatrnější.

"Záleží to na mnoha okolnostech, třeba zda se na stavbu stačí včas vrátit všichni subdodavatelé. My se budeme snažit, abychom vše stihli v daném termínu. Otevření Blanky však závisí také na dalších faktorech," vysvětlil v úterý mluvčí Metrostavu František Polák.

Tunel se podle něj například nemůže otevřít bez řídících středisek s jejichž stavbou město ani nezačalo. Vedení metropole přitom věří, že velíny budou fungovat do konce srpna.

Co stále chybí

Přestože je stavba Blanky téměř u konce, je zde stále několik problematických částí, které by její otevření mohly oddálit.

Největší práce bude mít Metrostav s dokončením Trojského mostu, na který je třeba převést tramvaje. Ty už touto dobou měly po mostě jezdit.

Město také musí vybudovat řídící střediska tunelu. Bez nich se Blanka nemůže řidičům otevřít. S jejich výstavbou se navíc doposud ještě ani nezačalo.

Podle bývalého primátora Bohuslava Svobody (ODS) je prakticky nemožné, aby město svým slibům dostálo. "Předpokládám, že reálný termín otevření je konec října, začátek listopadu, a to možná jen pro pěší, cyklisty a bruslaře," říká Svoboda.

Podle Svobody zabere vybavení tunelu technologickými prvky až osm měsíců. S jeho tvrzením však nesouhlasí zastupitel Josef Nosek (Klub Nezávislých), který byl za Svobody náměstkem pro dopravu. "Termín otevření na konci léta je reálný. Sice nebudou dokončeny parčíky a zeleň, ale samotný tunel se zprovoznit dá," říká Nosek.

Nejvíce práce bude mít Metrostav na novém Trojském mostě, který je součástí celé stavby. "Zde je ještě mimo jiné nutné dokončit tramvajovou trať," vysvětluje Polák. Jinak se podle něj jedná především o menší dokončovací práce.

"To máte, jako když stavíte dům, máte ho už postavený, ale pořád vám tam běhají dělníci a dodělávají nějaké drobnosti. Stejné je to i s Blankou, je na ní ještě spousta práce," dodává Polák.

Škody mohly dosáhnout miliard

Ještě minulý čtvrtek nebylo jasné, zda město vůbec rozhodčímu soudu předloží materiál se seznamem prací za 1,34 miliardy korun. Zastupitelstvo jej totiž schválilo až napodruhé. A kdyby se tak nestalo, mohlo se další čekání na obnovení prací výrazně prodražit.

V případě, že by byla Blanka zakonzervována, muselo by hlavní město platit zhruba 1,6 miliardy korun ročně za údržbu. V tuto chvíli ani není přesně jasné, zda a o kolik se prodražila stavba tunelu tím, že práce od prosince loňského roku stojí. Přesný termín otevření Blanky bude podle vedení města znám nejspíš koncem dubna.