Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Dohoda kvůli Opencard je v nedohlednu. Hrozí, že karty skončí v koši

  • 44
Jednání vedení Prahy a firmy eMoneyServices (EMS) ohledně projektu Opencard běží už měsíce. Zatím bezvýsledně. Proto je celkem pravděpodobné, že dříve či později si více než milion uživatelů bude muset červenou plastovou kartu vyměnit.

Hromadnou výměnou karet hrozí mluvčí EMS Martin Opatrný, ale opatrně o ní mluví i předseda představenstva městské společnosti Operátor Opencard Petr Vychodil či některé zdroje z magistrátu.

Varianty by v případě takového vývoje mohly nastat dvě. Buď by k výměně došlo postupně, nebo v horším případě hromadně. A to v blízkých měsících nebo asi za rok. Ani jedna možnost není příjemná pro cestující a obě zatíží úředníky.

Operátor Opencard už připravuje náhradní řešení pro případ, že se město s EMS rozejde ve zlém. „Neuvažovali jsme o tom, že by se ty karty znovu použily,“ řekl MF DNES Vychodil. Podle něj by proto bylo optimální, aby Praha našla cestu další spolupráce se současným provozovatelem, s EMS.

Možnost, že by město využilo staré plastové karty a nahrálo na ně částečně nový systém předplatných jízdenek, opatrně vylučuje. „Je to právní, ale i technologický problém. Karta je nějakým způsobem udělaná a znovu ji přeformátovat není snadné,“ dodává.

Snad jen provizorně by podle něj karty použít šlo. Délku takového provizoria odhaduje na rok. Pak by Praha spustila úplně nový systém na nových kartách.

EMS vylučuje možnost, že by někdo zasáhl do jejich softwaru a zprovoznil v něm karty alespoň na pár měsíců. To přitom byla ještě před několika týdny jedna z možných variant řešení potíží. „Provizorní řešení neexistuje. Lze to udělat tak, že se projekt Opencard zcela ukončí a více než milion lidí si bude muset dojít pro novou kartu, která se bude hlásit do nového systému,“ říká Opatrný.

Město se také může dostat do střetu s autorským zákonem. „Autorský zákon se vztahuje na software, a pokud tento systém chcete změnit, musíte do něj zasáhnout, a v tu chvíli narážíte na autorský zákon. V momentě, kdy by třeba Praha chtěla převést systém na Plzeňskou kartu či kartu Českých drah, musela by porušit autorský zákon, protože jedině autor může se softwarem nakládat,“ vysvětluje mluvčí EMS.

Firma se chce proti zásahům bránit třeba i v arbitráži. „Když bude město porušovat naše práva, půjdeme právní cestou a v důsledku mohou vleklé spory stát až stamiliony,“ dodal mluvčí.

Praha chystá paralelní systémy

Tím, že EMS vylučuje možnost, že by části jejich softwaru Praha mohla během zmíněného provizoria využít, zužují se městu možnosti řešení krizové situace.

Magistrát proto pro přechodné období chystá spustit dva paralelní systémy karet. „Praha zajistí funkčnost karet Opencard bez ohledu na to, zda se s EMS na odkupu závodu dohodneme, či nikoliv.

V případě, že se nedohodneme, máme připravené i v praxi otestované alternativní řešení (pro výdej nových karet), Pražanů se však nijak oproti stávajícímu stavu nedotkne,“ popsala mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

I v případě paralelních systémů by si později držitelé Opencard museli pro nové karty dojít. A to, když se rozjede nový trvalý, a nikoli jen provizorní projekt. Výměna by byla postupná a méně bolestivá.

Podle informací MF DNES se o rozsáhlých výměnách karet na magistrátu hovoří již dlouho, a to i kvůli jejich životnosti, která je šest až osm let, a kvůli paměti, jež je potřeba zdvojnásobit, aby se na ně vešel potřebný počet aplikací.

Na posledních jednáních mezi Prahou a EMS tento týden nedošlo k očekávané dohodě, která by podle primátora Tomáše Hudečka určila i budoucnost projektu.

„V současnosti se ladí detaily – k podpisu dojde s největší pravděpodobností v průběhu příštího týdne,“ říká Hrubá. Město například jedná o odkupu 250 tisíc licencí, za něž a ještě za další práci pro metropoli chce EMS 130 milionů od Prahy a Dopravního podniku, ale i odkupu zbývající části systému Opencard.