Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec ťukancům, uličkami v centru se protáhnou nejmenší pražské autobusy

  20:01aktualizováno  20:01
Projedou i úzkými ulicemi, kde po obou stranách parkují auta, vyberou ty nejostřejší zatáčky. Historické centrum Prahy od úterý křižují na nové lince 194 dva speciálně upravené minibusy. Od června by navíc oba mohly jezdit na plynový pohon.

Minibusy, které nyní vozí cestující mezi Florencí a Staroměstskou, jsou bílé. Dva vozy novějšího typu, které dopravce nasadí od června, budou červenomodrobílé. | foto: About Me s.r.o.

Nové linky 192 a 194 vznikly rozdělením původní linky s číslem 294. Ta vozila od loňského října cestující na podobné trase od Florence přes Staré Město na Malou Stranu. I když i na ní byly nasazeny menší autobusy, často měly potíže. Stačilo, aby cestou potkaly špatně zaparkované auto nebo zásobování, a končilo to odřeným lakem nebo ťukancem (psali jsme zde).

Na trase linky 194 mezi Florencí a Staroměstskou proto nyní dopravce zkouší ještě kratší a užší nízkopodlažní minibusy.

„Ten původní byl o 2,5 metru delší a asi o dvacet centimetrů širší. Nyní máme v testovacím provozu dva vozy Stratos, jeden na naftu a druhý na stlačený zemní plyn,“ objasnil Jan Zatřepálek ze společnosti About Me, která linku provozuje.

Okružní linky 192 a 194

  • 192, jezdí po 20 minutách:
    Nemocnice pod Petřínem - Malostranské náměstí - Nerudova - Šporkova - Nemocnice pod Petřínem.
  • 194, jezdí po 30 minutách:
    Florenc - Bílá Labuť - Petrské náměstí - Hradební - Haštalské náměstí - U Staré školy - Pařížská - Staroměstská - Mariánské náměstí - Staroměstské náměstí - Masná - Hradební - Truhlářská - Petrské náměstí - Bílá labuť - Florenc.

Firma chce během následujících týdnů vyhodnotit, který pohon je výhodnější. Dva stejné minibusy novějšího typu uzpůsobené pro vybrané palivo pak nasadí do ulic od června. Za jeden zaplatí 2,6 milionu.

Ideálně by oba vozy měly jezdit na plyn. Problém je, že v centru není kde stlačený plyn čerpat a zatím tudíž není jisté, zda bude možné tankování improvizovaně vyřešit.

Vedení první městské části i organizace Ropid, která koordinuje dopravu v metropoli a okolí, si od nového řešení slibují lepší průjezdnost historického centra, méně nehod a dopravních potíží.

„Vozidla jsou užší a mají menší kapacitu, takže by měla lépe projet nejužšími uličkami, kde jsou zaparkovaná auta. Budeme sledovat počet cestujících, pravidelnost provozu, jak minibusy zvládnou úzké uličky a jestli nebudou blokovat dopravu, jako to bylo doposud,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Teprve s těmito zkušenostmi bude organizace uvažovat o případném rozšíření linky do další ulic Nového a Starého Města, jak by si přálo vedení Prahy 1. Tamní radnice usiluje také o zkrácení intervalu ze 30 na 15 až 20 minut.

„Nejprve vyhodnotíme, jak nová linka funguje. Linku platí magistrát, nikoliv městská část. Pokud chce Praha 1 linku prodloužit, bylo by nutné řešit financování. Předpokládám, že by se měla nějak podílet,“ doplnil Drápal.

Elektrobusy se neosvědčily

„Nasazení minibusu je podle nás jediným opravdu funkčním řešením pro některé oblasti centra. Do budoucna se nevzdáváme snahy získat pro tyto oblasti ještě menší vozidla, která jezdí například v Římě,“ sdělil místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS).

Vedení městské části nyní také bude čekat, zda zrušené spojení mezi Malou Stranou a Novým a Starým Městem vynahradí chystané úpravy tramvajové dopravy. „Za osm měsíců si lidé zvykli na pohodlné propojení jednoho břehu s druhým. Spoj si oblíbili i cizinci,“ doplnil místostarosta. S tím, aby Praha 1 v budoucnu na případnou prodlouženou minibusovou linku přispívala, souhlasí.

Na Malé Straně už před dvěma lety dopravní podnik zkoušel malé elektrobusy, ty se ale neosvědčily. „Byly s tím technické potíže, a tak se od toho odstoupilo,“ dodal mluvčí Ropidu.

Od základní verze minibusu Stratos se ty pražské budou lišit počtem sedadel a madly navíc. Dvě řady sedaček v přední části výrobce odstraní, aby bylo víc místa ke stání. Ve vozidle bude deset pevných a dvě sklápěcí místa k sezení u plošiny pro kočárky a vozíky. Celkově by se mělo dovnitř vejít 38 pasažérů.

Tak se dříve proplétal autobus na lince 294 úzkými uličkami centra Prahy:








Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.