Kamiony zahltily Spořilovskou ulici.

Kamiony zahltily Spořilovskou ulici. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Radnice Prahy 4 chce, aby Spořilov kamiony objížděly přes Kačerov

  • 44
Radnice Prahy 4 přišla s dalším návrhem, jak dostat kamiony ze Spořilovské ulice. Městská část chce, aby pod Kačerovem vznikl nový sjezd z Jižní spojky na magistrálu a odtud by jely kamiony dále na D1. Po Spořilovské jezdí kamiony od zprovoznění Pražského okruhu mezi D1 a D5.

"Kamiony, které dnes jezdí po Jižní spojce směrem na Brno, zatěžují okolí víc než nákladní auta jezdící opačným směrem," řekl starosta Prahy 4 Pavel Horálek.

Proč tomu tak je? Kvůli kopci, který musí těžká auta v tomto směru vyjet. Hluk a exhalace jsou tak logicky mnohem zásadnější, než když sjíždějí dolů. "Proto navrhujeme, aby kamiony pokračovaly po Jižní spojce na Kačerov, kde až za dálničním mostem před benzinovou pumpou najedou na magistrálu," navrhl Horálek.

Podle starosty Prahy 4 jde o nejlevnější dočasné řešení, než bude dostavěn úsek Pražského okruhu v této části metropole. Stačí se jen domluvit se soukromým vlastníkem dotčeného pozemku, na němž by měl nový nájezd vzniknout, a protlačit nápad schvalovacím kolečkem na úřadech.

Jak by měly kamiony jezdit

Podle expertů to ale není dobrý nápad, spíše než provizorní řešení, by měl být dostavěn Pražský okruh. "Doporučuji starostům, aby energii, kterou vkládají do vymýšlení různých variant, soustředili do tlaku na ministerstva a magistrát. Zásadní je dodělat spojku mezi D1 od Říčan přes Kolovraty až do Běchovic," řekl dopravní expert František Lehovec.

Těžký úděl Spořilova

Dříve jezdily kamiony přes Prahu po D1 a následně přes Jižní spojku na Barrandov či na Černý Most a dále. Po otevření části Pražského okruhu mezi D1 a D5 využívají Spořilovskou spojku již jen kamiony jedoucí přes Černý Most. To se místním nelíbí. Pokud Praha 4 prosadí variantu, kdy budou kamiony z Jižní spojky najíždět na magistrálu až na Kačerově, spořilovský kopec tak objedou.

Ten odmítá jakákoliv provizorní řešení. "Smysl má jen konečné řešení, jež závisí na politické vůli. Peníze na to jsou, projekt taky, pouze územní plán není schválený," řekl.

Zúžit magistrálu ještě letos

Tlak na magistrát ze strany městských částí a obcí, kterých se problém dotýká, skutečně vzrůstá. "Teď v pátek jsme se sešli se starosty v Říčanech. Bylo to takové velké setkání ´nespokojených´, kteří společně budou apelovat na stát, aby dostavbu okruhu neoddaloval," popsal situaci Horálek.

Jak bude iniciativa úspěšná, to se teprve uvidí, nicméně ještě letos či zkraje příštího roku chce Praha 4 prosadit změny na magistrále blíže centru. "Měl by se tu dodělat speciální asfalt, který je méně hlučný. Také chceme, aby se magistrála zúžila ve směru od Nuselského mostu do dvou pruhů," naznačuje plány Horálek. Tento nápad leží na magistrátu a čeká na vyřízení.

Ale i v tomto případě jde o dočasné řešení. V budoucnu by se měl nejdůležitější tah Prahou proměnit v městský bulvár. Zase to ale čeká, až bude hotový tunelový komplex Blanka a ještě lépe, až se dostaví okruh.