Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Kapela UDG.
Další 2 fotografie v galerii
Kapela UDG. | foto: Roman ČernýMetro.cz

Lidi by nás měli vidět pět minut před koncertem, říká kapela UDG

19. února 2016  8:45 Pavel Urban Metro.cz
Hudební skupina z Ústí nad Labem vznikla už na konci minulého století. UDG se ale proslavili až v roce 2004 i díky albu Ztraceni v inspiracích. V pátek 11. března vydá kapela svou pátou studiovou desku nazvanou Emotikon a zároveň se už příští středu vydávají na turné s Xindlem X a Voxelem.

Křest nové desky kapely UDG se uskuteční na dvou pražských zastávkách koncem března. S textařem a bubeníkem Tomášem Staňkem a kytaristou Tomášem Vohradským jsme probrali obě zásadní události.

Na nové desce najdou fanoušci šestnáct písniček, což je poměrně dost...
Tomáš Staněk: Je pravda, že ten trend se pohybuje kolem deseti písniček a desky jsou čím dál tím kratší. Možná je to kvůli tomu, že lidi nemají čas je poslouchat. U nás ten počet ale vznikl celkem přirozeně. Prostě tam máme šestnáct písniček, které jsme dopracovali do konce a neshodli jsme se na tom, kterou vyhodit.

Z poslechu na mě album působí koncepčně přes pocity a smysly. Byl to záměr?
Tomáš Vohradský: Už název desky Emotikon napovídá, že jde o směs určitých pocitů a nálad.

Tomáš Staněk: Dopředu jsme koncept neměli, ale jak se člověk nebo vůbec celá kapela nachází v určité situaci, tak z toho jakýsi koncept vyleze.

Přijde mi, že z textů čiší více negativnějších nálad. Například v písni Příměří se zpívá: „O nic prázdnější než mý čtyři stěny, všechno kolem nás zůstane beze změny.“ Cítíte to také tak?
Tomáš Staněk: Já osobně to mám tak, že v textech neumím napsat žádný vtip. Když jsem se o to pokusil, tak to přišlo vtipné jenom mně. Daleko snadněji se mi na papír přenášejí emoce smutné. Ostatně ta témata jsou vypozorována z našeho okolí, co se kolem nás za ty tři roky stalo. Třeba text, co zmiňujete, je jediný, co jsem napsal dopředu. Snažil jsem se popsat stav tady Volta (Tomáš Vohradský - pozn. red.), kdy se neustále vracel k jedné ženě. Poslal jsem to všem a Volt si to hned vzal a udělal hudbu.

Fotogalerie

Na desce máte také dva ženské hosty. O koho jde a byly to vaše vysněné tipy?
Tomáš Vohradský: My jsme chtěli hosty hlavně z kamarádů. Jednou z těch zpěvaček je Mirka Miškechová, která je známá ze singlu Cudzinka v tvojej zemi od Xindla X. S ním jsme vlastně jeli loni turné a letos na to navážeme. Měli jsme plán, že s Mirkou nazpíváme českou písničku, ale ve studiu jsme jí předělali na česko-slovenský duet, protože jsme zjistili, že její hlas nejvíc vyniká v té mateřštině. Druhá zpěvačka se jmenuje Rina a je to nový objev české scény. U ní nás zaujal krásný hlas. Myslím, že o ní ještě uslyšíme.

Do světa jste před pár dny pustili lyric video ke skladbě Intergalaktická. Proč jste vybrali zrovna tuhle?
Tomáš Vohradský: Je to vlastně takový předsingl a myslím, že je to věc, která nejvíc charakterizuje naší kapelu. Prostě píseň plná energie a všeho, co k nám patří. První singl pak vydáme zároveň s deskou, půjde o píseň Atomy, ke které teď také točíme klip.

Na jarním turné se kromě Xindla X spojíte také s Voxelem. Našli jste v těchto společných šňůrách nějaké zalíbení?
Tomáš Vohradský: Přijde nám to jako dobrý nápad, že lidem nabídneme víc, než kdybychom jeli klasické turné sami. Sety jsou sice trochu kratší, každá kapela má asi hodinu a na konci budeme hrát společně. Funguje to skvěle. Když někdo přijde na nás, tak se mu představí i Xindl X a naopak.

Předpokládám, že během koncertů zazní i nové písně z desky Emotikon. Některé zastávky turné ale absolvujete ještě před vydáním alba. Přemýšleli jste o tom?
Tomáš Staněk: Právě z toho důvodu věnujeme v setu novým skladbám asi jen čtyři pozice z dvanácti. Lidi si pak novou desku stejně nejvíc kupují až na koncertech. Budeme to dávkovat pomalu. Na podzim uděláme turné, kde budeme desku hrát víc.

Bude k desce také nový merchandising. A jak se vlastně v oblasti české hudby prodává?
Tomáš Vohradský: To se teprve nyní všechno připravuje, stejně jako nové stránky. Prostě nový vizuál, který bude s deskou barevně hrát.

Tomáš Staněk: Co se týče prodeje, tak je to žánrově různorodé. Třeba v hip hopu to funguje skvěle, nebo u subkulturních hardcorových či punkových kapel. U nás to také celkem jde. Spíše si to kupují skalní fanoušci, a když je design hezký a kvalitní materiál, tak si to koupí i lidé, kteří ani nejsou fanoušci.

Chystáte během turné i nějaké překvapení?
Tomáš Vohradský: U nás je co koncert, to originál. Ale třeba u pražských křtů 29. a 30. března v Lucerna Music Baru budou i hosté. Hlavně ti, co s námi spolupracovali na desce. Děláme ale obecně pro fanoušky víc než jen objíždění koncertů a vydávání desek. Soutěže, nebo třeba setkání fanclubu, na které se lidé můžou těšit i letos v létě. Loni jsme byli na vodě.

Četl jsem, že někdy popíjíte až do rána supercloumáky, co to ve vašem podání znamená?
Tomáš Vohradský: My máme v tomhle ohledu pořád přístup takové studentské kapely. Takže pro nás koncert neznamená jen přijet, odehrát a jet zase domů. Často ho máme spojený s mejdanem a zasekneme se třeba až do ranních hodin. Supercloumák je parafráze na film Limonádový Joe, poslední dobou tak říkáme panákům. Nic hlubšího v tom není.

A při turné to jde takhle praktikovat?
Tomáš Staněk: Moc ne. Někdy by se lidi hodně divili, kdyby nás viděli pět minut před tím, než vylezeme na stage. Ale energie od lidí a chuť zahrát pěkný koncert dělají zázraky. Z vylitých zombies, co spali hodinu, se stanou fresh boys, aspoň na těch padesát minut.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.