Praha musí rozhodnout, jestli projekt Opencard bude pokračovat nebo skončí.

Praha musí rozhodnout, jestli projekt Opencard bude pokračovat nebo skončí. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Opencard selhala a Praha musí rozhodnout: Buď bude lepší, nebo padne

  • 143
Praha rozhoduje o dalším osudu Opencard - projektu, který provází řada problémů. Verdikt vynese komise expertů, která původně měla nové plány vymyslet do června, ale termín si nyní posunula na červenec. S čím přijde tak není jasné, ovšem jednou z variant je, že Opencard nakonec nahradí zcela nová karta.

Může se stát, že za rok si půjde obyvatel metropole pro úplně novou kartu. Komise, která má rozhodnout, jakým směrem se bude Opencard ubírat, dnes opět řeší základní vizi funkčnosti karty, stejně jako ji řešila před lety.

Členové komise oslovení MF DNES si zatím termín konečného verdiktu posunuli na konec července. I tak do finále zbývá několik málo týdnů. Přesto jsou jejich představy o osudu Opencard obecné a mlhavé. Je to jako návrat o několik let v čase.

"My teď zjišťujeme, co technologicky a funkčně funguje ve světě," řekl člen komise Jan Vašíček (TOP 09). "Pak se může připravit otevřené výběrové řízení na to, co by nový systém případně měl umět na základě toho, co zjistíme," dodal.

Jenže vlastníkem licence na Opencard je firma Haguess, které musí město za každé rozšíření funkčnosti platit. Pokud by Haguess výběrové řízení nevyhrál, město by nerozvíjelo Opencard, do které už nalilo přes miliardu korun, ale úplně novou kartu s jinými vlastníky licence.

"Nechci se o tom s vámi bavit," odmítl pro MF DNES komentovat budoucnost Opencard majitel firmy Haguess Jiří Turek.

Ve hře je nová karta i návrat k papírovým kuponům

Může se Praha vrátit zpět k papírovým kuponům a veškeré plány spojené s Opencard vyhodit z okna?

"Jedna varianta je začít připravovat model přechodu na papírové měsíční a roční kupony, jako byly dřív," řekl další člen komise Opencard Jan Kalousek (ODS). "Druhá varianta je, že se vysoutěží otevřeným výběrovým řízením varianta nová a celé se to postaví znova bez firmy Haguess s novým vítězem výběrového řízení," dodal.

Firma Haguess a projekt Opencard

Na podzim 2009 zjistil audit, že zisky z projektu jdou soukromé firmě Haguess a dalším sedmi firmám s neprůhlednou vlastnickou strukturou.

Některé (například Chrisi Praga a Grand Princ) mají více či méně přímou spojitost s Romanem Janouškem. Město to dosud stálo 1,2 miliardy korun.

Náměstek primátora Josef Nosek (ODS) by zase kartu rozšířil i na Středočeský kraj. "Líbilo by se mi, kdyby měl člověk kartu a s ní pořídil zlevněnou vstupenku v kladenském divadle, Kladeňáci by zase v Praze mohli využívat zdejší výhody," přiblížil svou vizi Nosek. "Hlavně by stačila jedna karta pro dopravu v Praze i ve středních Čechách," doplnil Nosek.

"Nechceme se vracet k papírovým kuponům, chtěli bychom jít dál, " uvedla radní pro oblast informatiky Eva Vorlíčková, která komisi vede. "Směřujeme to k jakési elektronické peněžence, vymýšlí se další služby a funkce, které by karta mohla mít," dodala.

Otázkou zůstává, co všechno by Opencard kromě dopravy nebo plateb nabízela a jaký by měla smysl. "Dnes spoustu takových funkcí přebírají smartphony, kdy výroba aplikace stojí pár desítek tisíc korun, to by bylo neefektivní," řekl další člen komise Jan Vašíček (TOP 09).

"Projekt stál už tolik peněz, považuji za naprosto šílené úvahy o jeho zastavení a zrušení," říká zastupitel Lukáš Kaucký (ČSSD). Navíc by to podle něj byl signál ze strany vedení města, že nedokáže využít potenciálu, který karta nabízí.

Sonda do názorů expertů na Opencard tak odhalila smutnou pravdu. Existuje skvělý projekt Opencard, který městu nepatří a za který zaplatilo obrovské peníze. Nyní začíná plánovat znovu. Novou kartu snad nikdo od města neodkloní.