Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo maže, ten jede. Na trať vyjede další mazací tramvaj, tentokrát na troleje

  11:59aktualizováno  11:59
Nečekaný úlovek se podařilo o víkendu vyfotit čtenářce deníku Metro Kateřině Fellbaumové. Na letošní zimu si dopravní podnik pořídil novou zbraň na námrazu – dvě mazací tramvaje. Ty ale nemají mazat koleje jako jejich starší sestra, ale namrzlé troleje.

Mazací tramvaj, která bude předním pantografem strhávat námrazu. Na zadním pantografu je válec, do kterého se pod tlakem vhání glycerin. Ten namaže trolej, aby další námraza nevznikala. | foto: Kateřina FellbaumováMetro.cz

Bojovnice proti námraze

Upravené tramvaje T3 poznáte na první pohled, místo jednoho mají dva pantografy.

  • Přední je standardní pro napájení, vzadu je mazací. Vůz se liší i vzhledem, vpředu má bílé pruhy a majáček, který označuje pracovní vůz.
  • Na prvním pantografu je bronzová lišta, která odstraňuje námrazu z trolejí. Na druhém je válec. Zespodu se do něj přivádí pod tlakem glycerin a váleček ho rozmazává po troleji.

Předloni na začátku prosince totiž námraza na několik dní zkomplikovala provoz pražských tramvají. Mohutná vrstva ledu tehdy pokryla na 340 kilometrů trolejového vedení. To by se podle dopravního podniku nemělo už opakovat.

Nové vozy budou v případě špatné předpovědi mazat pomocí jedinečného zařízení, dovezeného z Německa, glycerin na troleje. V ostrém provozu ale nové zařízení zatím ještě nasazeno není. „Tyto speciální pantografy v současné době nemají od Drážního úřadu povolení k činnosti. Proto jsou pouze namontované na dvou pracovních tramvajích, ale nesmí se používat. Čekáme na souhlas inspekce,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Předpokládaný souhlas Drážní inspekce očekává dopravní podnik do konce ledna. Podle Štábla zatím letos nepřišel mráz s mrholením, kdy by dopravce potřeboval tramvaj s mazacím pantografem poslat do ulic.

„Musíme vyjíždět minimálně dva dny předem, než budeme čekat námrazu,“ uvedl pro ČT24 vedoucí technického a provozního odboru dopravního podniku Ladislav Povýšil.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.