Podoba nové rychlodráhy

Podoba nové rychlodráhy | foto: www.praha-kladno.cz

Kladno chce stejně jako Praha 6 trať rychlodráhy na svém území v tunelu

  • 53
Vedení Kladna se ohradilo proti stávajícímu návrhu rychlodráhy, která má vést do Prahy, a nechalo si vypracovat vlastní řešení. Navrhuje v něm variantní vedení trati, vedení vlaku novou tunelovou tratí či zkrácení doby pro většinu obyvatel města jedoucích do Prahy o 15 až 20 minut.

Projekt Modernizace trati Praha - Kladno s napojením na letiště je více než 20 let starý a neodpovídá potřebám a požadavkům na moderní železniční spojení, míní kladenská radnice. Přišla proto s novým řešením.

V aktuálním návrhu vidí město několik nedostatků. Vadí mu odtržení Městského stadionu Sletiště od zbývající části města. „Tím by oblíbená klidová zóna ztratila komfort jednoduché dostupnosti,“ uvedla mluvčí Kladna Lenka Růžková.

Další „vadou na kráse“ pak podle Kladna je fakt, že projekt počítá s modernizací stávajícího železničního koridoru, který vznikl v 19. století kvůli dopravě uhlí. Vlak proto podle Růžkové nejede nejrychlejší trasou a město jen okrajově obkrouží.

„Odstavné parkoviště P+R je plánováno pouze u hlavní vlakové zastávky Kladno. Zdvojkolejnění trati navíc zásadně odmítají občané Kladna, kteří v její blízkosti žijí,“ vyjmenovala dále Růžková, s čím město nesouhlasí.

Kladenský primátor Milan Volf se domnívá, že pokud nepřivedou vlak k lidem, cestujícího ho nebudou používat. „Než dojedou z našeho největšího sídliště na vlakovou zastávku a pokud připočtu dobu parkování a čekání na spoj, tak za stejný čas budou autem na kraji Prahy,“ domnívá se Volf.

„Dvacet miliard za dvě minuty zrychlení nemá logiku,“ dodává Růžková.

Přes Kladno novým tunelem

Město tak navrhuje, že lepším řešením by bylo vést trať, která spojí Prahu s Kladnem přes Letiště Václava Havla přímo. Schválená varianta totiž počítá s přímou spojnicí Praha-Kladno a odbočkou na letišti za stanicí Praha - Ruzyně.

Na území Kladna by pak podle plánů města měla rychlodráha vést tunelem. Vlak by měl také obsluhovat střed města, ale i centra kladenských sídlišť Kročehlavy, Sítná a Rozdělov. Podle řešení města by přes 60 procent Kladeňáků mělo zastávku v docházkové vzdálenosti.

Zároveň navrhuje bezodkladné zahájení opravy stávající trati a nasazení kvalitních vlakových souprav, čímž by se cestujícím výrazně zkrátila a zpříjemnila cesta již během dvou až tří let.

Studii nyní město zaslalo ministerstvu dopravy a čeká na jeho vyjádření. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím pokračuje v přípravě trati z centra na Letiště Václava Havla a do Kladna.

Počítá se s tím, že Prahou 6 povede trať pod zemí. Ministerstvo nedávno slíbilo, že prověří, zda je záměr ekonomicky efektivní. Kladno proto doufá, že by mohlo souběžně posoudit i jeho návrh a případně navrhuje využití stejného razicího stroje pro zahloubení dráhy jako v Praze 6.

Proti rozšiřování jednokolejky mezi Hradčanskou a Veleslavínem na dvojkolejnou trať loni protestovali obyvatelé Prahy 6 (psali jsme zde).

Podívejte se na některé zvažované varianty trati: