Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co hlas, to víc než sto korun. Kampaň do Senátu stála kandidáty statisíce

  19:28aktualizováno  19:28
Kampaň úspěšných kandidátů do Senátu stála zatím 400 tisíc až 1,2 milionu, cena jednoho hlasu se pak pohybuje od sta do tří tisíc korun.

Kandidát do Senátu v Praze 6 Jiří Růžička ve volebním štábu TOP 09. (8. října 2016) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Billboardy, plakáty, reklamní dárky, pivo, popcorn, lízátka, jablka, balonky, sociální sítě, poradci. To vše a ještě mnohem víc obsahuje kampaň do Senátu. Ceny za propagaci kandidátů postupujících v metropoli do druhého kola se přitom pohybují v řádech stovek tisíc či kolem milionu korun.

Aby bylo srovnání úspěšnosti nominantů co nejzřetelnější, spočítala MF DNES „cenu“ jednoho hlasu. Výsledek je překvapivý, protože se pohybuje od stovky po tři tisíce korun. Kdo peníze využil efektivněji? A komu to moc nevyšlo?

Z tohoto pohledu měli jednu z nejméně úspěšných kampaní Soukromníci sponzorovaní senátorem Ivem Valentou. Kupříkladu jejich kandidát z Prahy 6 Bedřich Danda utratil za propagaci před prvním kolem voleb milion. Získal přitom lehce přes 340 hlasů, nepostoupil a jeden volič v jeho případě vyšel na více než 2 900 korun.

Výsledky 1. kola senátních voleb najdete zde

„Vím, že to vychází draho. S takovým výsledkem voleb jsem počítal, protože vím, že cena za to, dostat se do Senátu přesahuje pět milionů,“ reagoval Danda. V Praze 6 se cena jednoho hlasu jiných neúspěšných kandidátů pohybovala v rozmezí 135 až 415 korun.

Fotogalerie

Kupříkladu kampaň Vlastimila Harapese (ANO) vyšla podle člena jeho týmu na 520 tisíc korun, jeden vhozený lístek tedy stál zmíněných 135 korun. Bývalý šéf Sazky a právník Aleš Hušák (nez.) se ocitl ve středu s bezmála třemi stovkami za hlas, mluvčí Nemocnice na Bulovce Martin Šalek vydal čtyři sta za hlas.

Politici na prvních třech místech v obvodech Praha 6, 10 a 11 byli smělejší, co se výše nákladů týká, ale získali na svou stranu více lidí. Jeden hlas byl proto většinou levnější.

Zřejmě nejvíce měli na propagaci ředitel gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) a náměstkyně primátorky Eva Kislingerová (ANO). Oba útraty odhadli na 1,2 milionu. Efekt však byl diametrálně odlišný – Růžička postoupil do druhého kola s náklady asi 98 korun za hlas, Kislingerová skončila na nepostupové, třetí příčce a stálo ji to přes 330 korun za hlas.

„Na druhé kolo budu mít 230 tisíc korun,“ upřesnil Růžička s tím, že všechny výdaje jsou dohledatelné na transparentním účtu TOP 09. Tento týden povede hlavně kontaktní kampaň, už s ní ostatně začal. A také se se svým protikandidátem filozofem Václavem Bělohradským účastní duelů – třeba včerejšího Rozstřelu na portálu iDNES.

Bělohradský (ČSSD a SZ) vydal za první kolo přibližně 880 tisíc (182 korun za hlas), na tento týden má asi 170 tisíc. „Transparency International vyhlásil naši kampaň za transparentní, dostali jsme jedničku. Druhé kolo není otázka peněz, spíše bude rozhodovat téma, které voliče zajímá,“ řekl filozof.

I on už začal. Po „švejkovsku“ změnil hlavní heslo kampaně na „Na Bělohrad! Tyhle volby vyhrajem“. Bělohradského v druhém kole podpořil Harapes, Růžičku kandidát ODS František „Čuňas“ Stárek.

Stárek vynaložil na volby 500 až 600 tisíc. „V rámci hlavních kandidátů v Praze 6 byla naše kampaň nejlevnější,“ řekl předseda ODS v Praze 6 Jakub Stárek. Nominant občanských demokratů skončil třetí, těsně před branou postupu. V jeho případě platí: co hlas, to 139 korun.

Lékař potřebuje nové boty

V Praze 10 se odehraje duel mezi aktivistkou a opoziční zastupitelkou Renatou Chmelovou (Vlasta, KDU-ČSL, piráti, LES, Desítka pro domácí) a známým lékařem Jiřím Holubářem (TOP 09 a STAN). Ženská kandidátka dosud vynaložila zhruba 700 tisíc, lékař lehce přes milion.

Kolik stály volby

  • Praha 6
    Jiří Růžička (TOP 09, STAN,KDU-ČSL) vynaložil za kampaň v prvním kole 1,18 milionu. Do druhého kola má 230 tisíc korun.
    Václav Bělohradský měl na první kolo přibližně 880 tisíc korun, na druhé kolo má asi 170 tisíc.
  • Praha 10
    Renata Chmelová (Vlasta, KDU-ČSL, piráti, LES, Desítka pro domácí) zatím utratila asi 700 tisíc, na druhé kolo má 150 tisíc korun.
    Jiří Holubář (TOP 09 a STAN) měl na první kolo 1,05 milionu, za druhé chce utratit 330 tisíc.
  • Praha 11
    Helena Válková (ANO) vynaložila za první kolo přibližně 900 tisíc, na tento týden má asi 100 tisíc korun.
    Ladislav Kos (Hnutí pro Prahu 11,SZ, piráti, KDU-ČSL) odhadl první kolo na 400 až 450 tisíc, do druhého si přichystal 150 tisíc.

Přepočet úspěšnosti tak vychází ve prospěch Chmelové, kterou stál jeden hlas 128 korun, zatímco Holubáře 221 korun. V kampani druhého kola chtějí oba hlavně hovořit s lidmi. Zastupitelka jim bude na ulicích vysvětlovat, že by měli přijít volit i do druhého kola. Holubář bude třeba obcházet voliče doma. Mimochodem. V prvním kole prý prošlapal jedny boty a bude si kupovat nové.

Souboj v Praze 11 může být velmi vyrovnaný. Kandiduje tu poměrně silná bývalá ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO) proti bývalému místostarostovi Prahy 11 Ladislavu Kosovi (Hnutí pro Prahu 11, SZ, piráti, KDU-ČSL).

Kos se pokusí mobilizovat voliče proti hnutí ANO. Je otázkou, zda se mu to podaří. Jisté naopak je, že oba měli náklady přepočtené na jeden hlas celkem nízké. Bývalý místostarosta se dostal vůbec nejníže, na 90 korun za jeden lístek v urně, Válková utratila za jednoho voliče 166 korun.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.