Byty pro zaměstnance kolínské automobilky TPCA

Byty pro zaměstnance kolínské automobilky TPCA | foto: Hochtief VSB

Kolínský starosta hledá v Japonsku investory. Chce splatit dluh za TPCA

  • 5
Starosta Kolína Vít Rakušan odcestoval do Japonska, aby tam jednal s možnými novými investory pro městskou průmyslovou zónu. Je to další krok v řešení několikasetmilionového dluhu, který radnici dodnes zůstal po příchodu automobilky TPCA do města.

Kolínská automobilka TPCA vyrábí denně vagony naleštěných aut. Zaměstnává kolem 2 500 lidí a desítky dalších shání. Přesto je pro kolínskou radnici už léta spíš přítěží.

Město se totiž stále nevyrovnalo s obrovským dluhem, který vznikl při výstavbě průmyslové zóny a bytů pro zaměstnance zmíněné továrny. Aktuálně dluží Kolín 760 milionů korun. Brzdí kvůli tomu investice, a tak místní mohou třeba na novou sportovní halu zatím zapomenout. Klíč k vyřešení svízelné situace hledá město už několik let. Zrovna teď v Japonsku.

Starosta Vít Rakušan tam odletěl jen pár dní po návštěvě prezidenta Miloše Zemana jednat s možnými investory, kteří by rozlehlé pozemky v průmyslové zóně Ovčáry zaplnily. Zemanova přítomnost v Kolíně je přitom v této souvislosti více než symbolická.

Právě jeho vláda do města koncern TPCA přivedla. A právě jeho vláda městu slíbila dotaci na výstavbu bytů pro TPCA, kterou ale nakonec město nedostalo. Právě jeho vláda tak za obrovským kolínským dluhem stojí.

Jednu dobu byl Kolín dokonce nejvíce zadluženým městem v Česku. Místní si to pamatují a i během prezidentské návštěvy to Zemanovi několikrát připomněli.

"Upřímně řečeno tato investice nepřinesla to, co od ní mnozí očekávali. Proti automobilce ale nic nemáme. Ona prostě přišla a využila nabídky státu," poznamenal místostarosta Kolína Tomáš Růžička.

Město ve své pokladně nemůže počítat ani s penězi, které jdou z daní automobilky, ty totiž putují z větší části do státního rozpočtu a v menší části - u daní z nemovitosti - do pokladny obce Ovčáry.

Většina bytů pro TPCA už je obsazená

Původně Kolín dlužil přes miliardu korun. "Příští rok by tato částka snad mohla být už jen kolem 600 milionů korun. Ročně dáváme do dluhové služby 120 milionů," upřesnil Rakušan. Město vyjednalo výhodnější smlouvu s Českou spořitelnou, a platí tak nižší úrok.

Díky dohodě se Státním fondem rozvoje bydlení a TPCA zase radnice získala možnost část bytů obsadit i lidmi, kteří v automobilce nepracují. To původně nešlo (více čtěte zde).

A většinu z volných bytů už se radnici podařilo obsadit. "Automobilka uvolnila pro potřeby města celkem 263 bytů. V této chvíli jich máme obsazeno 210 a dalších deset bytů doobsazujeme. Takže volných zůstává přes třicet. Jsme velmi rádi, že jsme takto mohli vyjít vstříc zájemcům o bydlení," uvedl místostarosta Růžička.

TPCA tak zůstává k dispozici zbývajících 588 bytů, které využívají pracovníci továrny.

"V naprosté většině jsme tyto byty obsadili, další nepotřebujeme, protože naši zaměstnanci si staví i vlastní domy nebo si kupují domy také v jiných lokalitách," vysvětlil mluvčí automobilky Radek Kňava.

Ve firmě teď pracuje asi 2 500 lidí, část z nich jsou cizinci a firma se často setkává s kritikou, že je upřednostňuje.

To ale popřel jak mluvčí automobilky, tak i ředitel kolínského úřadu práce Jan Máslík. "Všichni se maximálně snažíme, aby automobilka brala především lidi tady z regionu," uvedl Máslík.

"Podle našich nejčerstvějších statistik má třicet procent zaměstnanců trvalé bydliště v Kolíně a řada dalších je z nedaleké Kutné Hory, z Nymburka i dalších míst kraje," doplnil Kňava.

Na Kolínsku je nyní bez práce přes pět tisíc. Míra nezaměstnanosti dosahuje 8,5 procenta a patří k nejvyšším ve středních Čechách.

Nová pracovní místa mají zajistit investoři, s nimiž teď radnice jedná o případném obsazení pozemků v tamní průmyslové zóně. "Několik investorů jsme přilákali, s dalším jednáme. Jeho jméno ale zatím neřeknu," doplnil místostarosta Růžička.