Jeden z důvodů, proč se v Praze tvoří kolony. V Korunovační ulici se staví nový most. | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Silničáři musí utratit dotace. Kvůli nesladěným uzavírkám ale řidiči stojí

  • 57
Nekončící kolony, neustálé popojíždění a na řadě míst více než hodinová zpoždění. Řidiči se v posledních dnech musí na průjezd Prahou ve špičkách obrnit trpělivostí. A je takřka jedno, z kterého přijíždějí směru. Silničáři se totiž dali do práce, musí utratit dotace. Jenže nekoordinované uzavírky paralyzují dopravu.

Podle dopravních odborníků oslovených MF DNES je to způsobeno neuváženým plánováním oprav dopravních staveb a vozovek. Nemálo pražských ulic je navíc dlouhodobě vytížených na hranu kapacity, například Strakonická či Kutnohorská.

Když se do toho přidají ještě nečekaný propad vozovky na Vysočanské estakádě či nedávné vzplanutí kamionu v Lochkovském tunelu, vzniká koktejl plný smogu a nervozity řidičů.

Nouzový stav již přes týden

Podle mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbory Liškové kolabuje doprava v Praze již od minulého pondělí. „Po Jižní spojce projede běžně denně asi 128 tisíc aut. Teď se k nim přidávají i desetitisíce dalších řidičů, kteří se vyhýbají koloně před Lochkovským tunelem na Pražském okruhu,“ říká.

Ten před dvěma týdny poškodil požár kamionu. Dodnes je na místě doprava svedena do jednoho tunelového tubusu. „Nejpozději do nedělního rána se druhý pruh určitě otevře,“ slibuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Řidiči snažící se kolonu před tunelem objet po Jižní spojce si ale příliš nepomohou. Hned za Barrandovským mostem narazí v oblasti Modřan na další zácpu.

TSK tam totiž opravuje mostní konstrukce. Pouhé dva pruhy v každém směru tam zůstanou až do příští soboty. Stejné práce probíhají i na mostě u Rozvadovské spojky.

„Tohle jsou přesně věci, které měl magistrát udělat v červenci a srpnu, ne teď na podzim, když je v pražských ulicích nejvíce aut,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Práce a omezení na podobně důležitých tazích podle něj mají vždy drastický vliv na dopravu v celé Praze. To potvrzuje i Lucie Šilhová, která po Jižní spojce jezdí každý den.

„Je to o to horší, že uzavírka pruhů se navíc v poslední době často kombinuje s omezováním vjezdu do komplexu Blanka,“ stěžuje si. Ačkoliv jí běžně cesta do práce trvá jen pětadvacet minut, dává si raději dvouhodinovou rezervu.

Podobná situace je i na severovýchodě města. Zejména proto, že v ulici V Holešovičkách opravuje Pražská vodohospodářská společnost (PVS) kanalizaci. Ve směru z dálnice D8 do centra se tak tvoří ve špičkách kolony dlouhé několik kilometrů.

Magistrát tyto opravy schválil i přesto, že je v oblasti už od července zvýšený provoz kvůli uzavírce Vysočanské estakády. Ta se otevře nejdříve v prosinci příštího roku (více zde). Opravu ulice V Holešovičkách ale nešlo podle PVS odkládat, i tam totiž hrozí propad vozovky.

Do konce roku se musí utrácet

Kromě těchto nezbytných prací se však dělá na dalších méně důležitých místech. Probíhá rekonstrukce Kukulovy ulice u motolské nemocnice, která ucpává křižovatku na Vypichu.

Vyměňuje se také povrch Lipské ulice vedoucí od Evropské třídy až na letiště. To vše v situaci, kdy se stále pracuje na již několik let trvající asanaci Nuselského mostu, či na výstavbě nového mostu v Korunovační ulici, která působí obrovské dopravní potíže na Vítězném náměstí (více zde).

Kolony na pražských silnicích

Obtíže v dopravě se samozřejmě netýkají pouze řidičů osobních aut, ale i cestujících v MHD. Podle Filipa Drápala ze společnosti Ropid je aktuálně největší problém na severu města v oblasti Proseka, Letňan a Ďáblic.

Stejně tak v kolonách stojí i autobusy ve Svatovítské ulici v Dejvicích a na jihu Prahy kolem výjezdů z tunelových komplexů. „U příměstských autobusů jsou největší problémy hlavně na silnicích ve směru od Zdib, Říčan, Jesenice a Mníšku pod Brdy,“ říká Drápal.

Podle Liškové žádá TSK a další investoři, jako jsou PVS, Dopravní podnik a mnoho dalších, magistrát pouze o povolení staveb. Na něm pak je, aby požadavky sladil do harmonogramu. Doprava v Praze je podle ní nicméně komplikovaná a stavět se musí. Letošní podzim se však zdá být obzvláště výjimečný.

„Jeví se to tak, že Praze přebývají peníze, protože těch oprav je najednou mnohem více, než tomu v tomto ročním období bývá,“ říká odborník na dopravu Petr Moos z ČVUT. Podle něho je ale problém v tom, že opravy nejsou navzájem takřka vůbec koordinované.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) se ale brání, že Praha musí do konce roku proinvestovat stovky milionů určených na opravy komunikací, jinak o ně přijde.

Kde a proč vznikají kolony

1. Lochkovský tunel Provoz sveden do jednoho pruhu po nehodě kamionu. Druhý pruh by se měl otevřít do 6. listopadu. 2. Lipská Kvůli opravě povrchu vozovky se jezdí jen v jednom pruhu. Uzavírka by měla skončit 11. prosince. 3. Jižní spojka Oprava dilatace mostu do 11. listopadu. 4. Rozvadovská spojka Oprava mostu. Stávající dilatace se vybourá a nahradí novou údajně do 5. prosince. 5. Karoliny Světlé Rekonstrukce vozovky kvůli propadům po povodních. Oprava by měla trvat až do konce roku. 6. Korunovační Rekonstrukce mostu. Znovu v provozu by měl být od 10. prosince. 7. Vysočanská estakáda Opravuje se kanalizační stoka. Auta projedou až v prosinci 2017. 8. V Holešovičkách Rekonstrukce kanalizace. Práce tu budou pokračovat do června 2017. 9. Kukulova Mění se povrch vozovky. Oprava potrvá do 8. listopadu.

,