Vinohradská třída by do několika let měla projít podstatnou rekonstrukcí....

Vinohradská třída by do několika let měla projít podstatnou rekonstrukcí. Takhle se má změnit prostor u nákupního centra Flora | foto: Vizualizace: IPR

Vinohradská třída se celá promění. Do tří let z ní má být bulvár

  • 193
Jedna z nejvýznamnějších a také nejdelších pražských ulic - čtyřkilometrová Vinohradská třída - by se do konce roku 2018 měla kompletně proměnit. Spolu s rozsáhlou rekonstrukcí tramvajových kolejí budou rozšířeny chodníky, přibudou lavičky či odpadkové koše. Jiné bude rozmístění tramvajových zastávek.

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) dokončuje studii, od které se budou úpravy Vinohradské odvíjet. Třídu, která začíná u Národního muzea a končí u zastávky Vinice, čeká velká rekonstrukce od ulice Legerovy až po Želivského.

„Současná podoba tramvajové trati a zastávek je z roku 1980. Kousky u Legerovy a kolem Olšanských hřbitovů dokonce z roku 1978. Křižovatka na Floře je po rekonstrukci 2012,“ vyjmenovává poslední velké zásahy do ulice Štěpán Bärtl z IPR.

V dalších letech se podle něj rekonstruovaly jen dílčí věci, jako některé světelné křižovatky, cyklopruhy podél Olšanských hřbitovů a podobně. Nyní se má ulice proměnit téměř celá.

Plánovači ve svém současném návrhu studie vycházejí nejen z požadavků magistrátu a městských částí, do kterých ulice zasahuje (Praha 2 a 3). Velký prostor dostali i tamní obyvatelé a lidé, kteří v okolí Vinohradské tráví čas.

„Lidé si v dotaznících nejvíce stěžovali na hluk, silný provoz, nejednotné povrchy chodníků nebo na zastávky s úzkými ostrůvky. Také podoba a kvalita mobiliáře podle nich neodpovídá významu městské třídy,“ nastiňuje hlavní problémy Bärtl.

Z průzkumu mezi občany naopak vyplynulo, že největší plusy Vinohradské tkví v architektuře budov, husté maloobchodní síti, kvalitním dopravním spojení s centrem a také v okolních parcích.

Říčanská i Stalinova. Až později Vinohradská

  • Vinohradská ulice získala své jméno až na jaře roku 1962. Předtím jich vystřídala hned několik. Úplně první její název byl zřejmě Říčanská silnice a koncem devatenáctého století se jmenovala Černokostelecká.
  • Jména dostávala tehdy logicky podle toho, kam vedla, tedy k Říčanům u Prahy a do Kostelce nad Černými lesy.
  • Následovala jména jako Jungmannova, Fochova, Schwerinova a Stalinova.

Městským částem zase vadí například špatné rozmístění a řešení tramvajových zastávek nebo přechodů. Praha 2 si podle zástupce starostky Václava Vondráška pohlídá hlavně uvažované pokračování trasy tramvají na Václavské náměstí.

K zastávce tramvaje jedenáctky Muzeum chce nechat zřídit bezbariérový přístup, stejně jako požaduje bezbariérový přechod přes Legerovu ulici a snadnější přístup k výtahu do metra stanice Muzeum.

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) očekává zejména zlepšení tramvajových zastávek. „A přebudování křižovatky na náměstí Jiřího z Poděbrad, které umožní lepší zpřístupnění parků pro pěší,“ dodává Hujová.

Plynulejší doprava, více laviček, pruh pro cyklisty

Na Vinohradské třídě se má podle návrhu změnit několik zásadních věcí. V úseku od Šumavské ulice až po Legerovu má vzniknout samostatný jízdní pruh oddělený od tramvajové tratě. Ten zajistí lepší plynulost veřejné dopravy. Cílem je, aby tramvaje nezůstávaly zablokované v kolonách aut.

Některé zastávky navrhuje IPR řešit formou takzvaných mysů - do tramvaje lidé nastoupí přímo z rozšířeného chodníku. Část z nich chce IPR také přemístit, například zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra navrhuje přesunout k zastávce v opačném směru.

Jako třetí nejčastější podnět k vylepšení lidé požadovali na Vinohradské snadnější pohyb cyklistů. „Pro cyklisty jsme proto v návrhu zajistili dostatečný odstup od tramvají a aut formou cyklopruhu nebo piktogramového koridoru,“ popisuje další možnou změnu Bärtl.

Podle institutu má Vinohradská potenciál nebýt pouze průchozí ulicí. Dnes navíc funguje hlavně jako dopravní tepna. Proto IPR navrhuje dodat tam například lavičky, volné židle, pítka, odpadkové koše včetně těch na tříděný odpad nebo stojany na kola.

„Prvky bychom umístili do pásu stromořadí mimo průchozí část chodníku,“ přibližuje Bärtl.

Většina zábradlí u zastávek a křižovatek by podle návrhu měla zmizet. Naopak mají přibýt přechody, například na náměstí Jiřího z Poděbrad, jak předpokládá Hujová.

Návrh IPR řeší také doplnění zeleně nebo lepší přístup do sadů Svatopluka Čecha. V okolí ulice Radhošťská by se mohly objevit parkovací zálivy na bázi rozšířených ploch chodníku v nárožích.

Své návrhy a vizualizace proměny ulice IPR od pondělí vystavuje na panelech přímo na Vinohradské a také v infocentru Prahy 3 a na městském úřadě Prahy 2.

Návrh projednají v následujících týdnech komise rad obou zúčastněných městských částí. Také veřejnost se k němu může vyjadřovat prostřednictvím internetových stránek Institutu plánování a rozvoje, a to do 14. června.