Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky nádražím Bubeneč už jenom projíždějí. Stavěly zde od roku 1850

  12:40aktualizováno  12:40
Přesně 164 let vozily dráhy cestující z pražského nádraží v Bubenči. Od čtvrteční půlnoci je osobní přeprava z této stanice minulostí, od pátku lidé nastupují na nedaleké nové zastávce v Podbabě, kde je vybudován moderní terminál s přestupem na městskou hromadnou dopravu.

Vůbec poslední vlak zastavil na nádraží Praha-Bubeneč ve čtvrtek ve 23 hodin a 37 minut . Přestože jindy by tento spoj zůstal téměř bez povšimnutí, tentokrát se stal středem pozornosti. Lidé se totiž na úplně poslední vlak, který zde zastaví, přišli podívat.

„Rozhodli jsme se s nádražím Praha-Bubeneč symbolicky rozloučit. Dříve jsme tu pořádali kulturní akce, proto jsme vyzvali lidi, aby si vzali hudební nástroje, stolní hry, cokoliv je napadne a přišli se podívat na ukončení provozu,“ řekla Tereza Mašková z občanského sdružení Živé město, které happening pořádalo.

Budoucnost nádražní budovy je zatím nejasná

Některé přepadla nostalgie. „Netušíte někdo, zda bude nádraží přístupné i po jeho zrušení? Mám tím na mysli přístup do prostoru před nádražní budovou, případně sezení na lavičkách. Se synem se sem chodíme dívat na projíždějící vlaky a bylo by nám smutno, kdyby už to nešlo,“ ptala se už v týdnu na Facebooku akce Iva Laifrová.

Fotogalerie

A padají další otázky. Co třeba bude s nádražní budovou. Pro tu už totiž České dráhy nebudou mít žádné využití. „Nějakou dobu na místě ještě zůstane výpravčí. Poté ale budovu zakonzervujeme,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Obyvatelé Prahy 6 se také zajímají, co bude s hospodou, která se v nádražní budově nachází.

Podle Českých drah to záleží na jejím provozovateli. Ten nyní zvažuje, že podnik nadobro uzavře. Obává se totiž úbytku štamgastů i procházejících výletníků, kteří se cestou na nástupiště stavovali „na jedno“.

Ať už se hospoda uzavře, či nikoli, jedno je už nyní jasné. České dráhy se chtějí nádražní budovy zbavit. S velkou pravděpodobností ji převedou na Správu železniční a dopravní cesty, která pak rozhodne, co dál.

Následné využití budov podporuje radnice Prahy 6.

Praha-Bubeneč

První vlak na tomto nádraží zastavil už v roce 1850. Tehdy ještě nádražní budova vypadala jinak.

V roce 1878 byla původní stavba přestavěna. Až v roce 1944 se pak dočkala rekonstrukce a byly opraveny její fasády, střecha a také vnější dlažba.

Stanicí prochází dvoukolejná trať, po které jezdí vlaky z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Ty nově staví ve stanici Praha-Podbaba. Projíždějí tudy i rychlíky z Prahy na Ústí nad Labem a dál do Německa.

„V blízkém okolí dochází k přípravě či realizaci několika obecních projektů a zapojení budov bubenečského nádraží by bylo logickým vyústěním těchto snah,“ uvedl místostarosta René Pekárek.

Někteří politici z radnice šesté městské části ale mají obavy, že se památkově chráněná budova stane terčem vandalů a útočištěm bezdomovců.

Opoziční Strana zelených proto navrhuje, aby Praha 6 budovu dostala do své správy, nejlépe za symbolické nájemné.

„Místo je ideální pro koncerty, promítání filmů, divadelní představení, přednášky či výtvarné dílny pro děti i dospělé,“ říká Karolína Brabcová ze Strany zelených.

Podle SŽDC nejsou tyto návrhy nereálné. „Pokud by Praha 6 projevila zájem, jsme ochotni s ní jednat,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Zda však Praha 6 o budovu bude stát, se ukáže až po volbách.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.