Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S taxametrem to neumím, auto je matky, vymlouval se nepoctivý taxikář

  12:10aktualizováno  12:10
Jedenáct z patnácti řidičů taxislužby podvádělo během kontroly, které se spolu s úředníky magistrátu ve čtvrtek v noci zúčastnili také redaktoři MF DNES. Sedm testovaných šoférů chtělo od zákazníků víc peněz, než mělo a jeden ani neměl taxametr.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Je deset minut po osmé hodině večer. V mrazu přešlapujeme na vylidněném Staroměstském náměstí. Abychom se rozcvičili, u stánku si anglicky objednáváme svařák. Klaplo to, prodavačka naši malou zkoušku neprokoukla. V roli zahraničních turistů se vydáváme do Pařížské mávnout na taxík.

Na mobilu pípne SMS s pokyny: „Jsme na místě. Můžete vyrazit. Až pojedete, napište mi prosím typ auta, barvu a SPZ a po zaplacení požádejte řidiče o doklad,“ píše kontrolní pracovník z magistrátu. Stejný pokyn dostává i dalších čtrnáct nastrčených posádek taxíků.

V Pařížské nasedáme do žluté Škody Superb. „We are staying at this hotel, could you take us there?“ necháváme se dovézt k hotelu Alladin ve Vršovicích. Tam už čeká jedna z pěti hlídek, které jsou při testu rozmístěné po Praze.

Prohřešky taxikářů

  • sedm kontrolovaných taxikářů nezaznamenalo průběh jízdy správně
  • dva taxikáři si účtovali více kilometrů
  • tři taxikáři napsali stvrzenku ručně
  • dvěma taxikářům zcela chyběly některé záznamy o jízdách
  • jeden taxikář měl špatně nastavený taxametr
  • sedm taxikářů požadovalo více peněz, než mělo
  • jeden taxikář neměl certifikovaný taxametr

„Z naší strany má vše v pořádku, z magistrátní také. Narazili jste na poctivce,“ říkají nám trochu udiveně policisté, kteří ve čtvrtek večer nakonec zkontrolovali celkem patnáct aut.

Náš šofér byl jedním ze čtyř, které magistrát nebude vyšetřovat. Zbylých jedenáct hřešilo. Devět řidičů naúčtovalo svým zákazníkům vyšší sazbu, než by měli. Deset jich navíc porušilo další pravidla. Chyběly jim například záznamy z jízd, neměli v pořádku taxametr nebo ho na začátku jízdy vůbec nezapnuli.

Možná jsem naúčtoval víc, nejsem si jistý

Náš řidič odjel na svůj „štafl“ s tím, že byl rád za 250 korun, které jsme mu s „dýškem“ zaplatili.

To druhý šofér, kterého policisté a úředníci zastavili, hned na začátku prověrky poodchází opodál s telefonem: volá svého kamaráda právníka a pak se nám svěřuje s obavami, zda „náhodou“ nenaúčtoval klientům o pár desítek korun více, než měl. Jistí si tím nejsou ani magistrátní úředníci, proto se rozhodnou zahájit šetření.

„Na magistrátu přepočítáme, jestli cena a najeté kilometry odpovídají skutečnosti. Podle toho pak budeme postupovat dál. Jinak má řidič vše v pořádku,“ vysvětluje nám stranou jeden z úředníků.

Na pětistovku řidič nevrátil

Na místo přijíždí v pořadí třetí posádka nastrčených zákazníků. Řidič stříbrného renaultu jim naúčtoval 350 korun. Když neměli na vrácení, navrhl jim další cestu – k bankomatu, aby si rozměnili. To figuranti odmítli a nechali mu celou pětisetkorunovou bankovku. Místo dokladu vytisknutého z taxametru za ni dostali jakousi papírovou stvrzenku, na kterou řidič propiskou napsal 500,–.

O pár minut později se už vymlouvá policistům: „Žádnou jízdu jsem neměl. Naposledy jsem vezl zákazníka předevčírem,“ tvrdí. „A koho jste teď vysazoval před hotelem?“ ptá se kontrolor. „Známého,“ odvětí taxikář. „A ten nic neplatil?“ „Ne,“ snaží se poslední jízdu zapřít.

Postupně přijdou úředníci na to, že se nejedná o první jízdu, ze které řidič nemá záznam. On se ale zkouší všemožně vymlouvat. Nejdřív tvrdí, že neumí obsluhovat taxametr. Následně, že mu nefunguje. Po tom, co se dozví, že cestující byli figuranti, vrací kontrolorům 500 korun, které před chvílí „vydělal“.

Když mu policisté oznámí, že pokud na místě za své prohřešky nezaplatí kauci deset tisíc korun, přijede městská policie a dá na jeho auto botičku, začne tvrdit, že je vůz napsaný na jeho matku. To ale policisty nezajímá: auto s pomocí strážníků odstaví do doby, dokud částku neuhradí. „Toto řešení volí policie ve chvíli, kdy má na základě předchozích zkušeností podezření, že budou s danou taxislužbou či řidičem při šetření potíže,“ vysvětlují nám úředníci.

Právě s firmou MBM Taxi, pod níž řidič jezdí, mají prý špatné zkušenosti. Společnost údajně už v minulosti nereagovala na jejich výzvy. MBM Taxi toto nařčení striktně odmítá. „Máme datovou schránku, takže neodpovídat na výzvy a na dopisy je nemožné. Magistrát neříká pravdu,“ hájil včera MBM Taxi jeho poradce pro správní řízení Vladimír Vlasák.

Zákaz čekání v Pařížské?

Počet prověrek taxikářů roste. Za loňský rok úředníci zkontrolovali zhruba 1 500 řidičů taxi, tedy o dvě stě více než v roce 2014. Další kontroly prováděli strážníci a policisté. Podle nich se situace za posledních pět let rapidně zlepšila a řidiči více dbají na předpisy.

„Rozhodně nemíníme polevovat, intenzivně pracujeme na dalších opatřeních, která znepříjemní nepoctivým taxikářům život,“ dodává navíc primátorka Adriana Krnáčová s tím, že město připravuje novou vyhlášku.

Ta zpřísní podmínky pro všechny, kteří budou chtít taxikařit. Magistrát také zvažuje, že taxikářům zakáže čekání na zákazníky v Pařížské ulici. Právě tam se podle představitelů hlavního města koncentrují nepoctiví řidiči.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.