Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Království železnic na Smíchově představuje nově Prahu a střední Čechy

  10:35aktualizováno  10:35
Druhý největší evropský železniční model, který je k vidění v Království železnic na pražském Smíchově, otevřel zmenšený model Středočeského kraje a hlavního města Prahy. Nově je tak k vidění například Žižkovský televizní vysílač, hlavní nádraží či nová budova Národního muzea.

Vyrazit k Pražskému hradu, rozhledně na Petříně a na Karlštejn, aniž byste se museli pohnout z místa? I takový rodinný výlet je teď možný.

Království železnic otevírá další část jedinečné expozice, která v dlouhodobém projektu miniaturizace České republiky představuje Prahu a střední Čechy. Oba kraje se připojily ke třem už vymodelovaným – Ústeckému, Plzeňskému a Karlovarskému (na model Karlovarského kraje se podívejte zde). Do konce roku 2015 tu na ploše 900 metrů čtverečních vzniknou repliky všech 14 krajů.

Fotogalerie

"Žižkovský televizní vysílač, hlavní nádraží, hned vedle to holešovické, Státní opera či nová budova Národního muzea," zve na novou expozici PR manažer Království železnic Rudolf Pospíšil.

O kousek dál jsou k vidění hrady Křivoklát a Karlštejn či parkoviště nových vozů v mladoboleslavské a kolínské automobilce. Pod Blaníkem koncertuje skupina Čechomor.

Největších a nejcharakterističtějších dominant Prahy a Středočeského kraje je na modelu dvanáct. Mezi nimi se proplétají vlakové soupravy, na křižovatkách a semaforech si dávají přednost blikající autíčka, autobusy míří na Florenc a o kus dál čekají lidé na svou, zatím jedinou, tramvaj. A k tomu brázdí Vltavu a Berounku výletní lodě.

Království železnic na Smíchově

Muzeum vzniklo v roce 2009 se zastavěnou plochou 115 m2, teď už má model 550 m2. V roce 2015 bude celková plocha expozice 1 015 m2.

Expozice Praha a střední Čechy:
Stavba trvala 9 měsíců, je zde 495 metrů kolejí, 185 metrů silnic, 600 autíček, 4 900 stromů a cca 5 000 figurek

Zdejší modeláři jsou velice pečliví. Všechno propracovali do nejmenších detailů. Třeba nástupiště metra se soupravou, která se po stisknutí tlačítka rozjede.

Výroba modelu Prahy a středních Čech v měřítku 1:87 přišla na tři miliony korun, stavělo se devět měsíců.

"Některé dominanty, jako například hrady, jsme museli zmenšit ještě víc, protože by se sem jinak nevešly. Když uvážíme, že na celou expozici čtrnácti krajů máme plochu 900 metrů čtverečních, při jednotném měřítku by se celý model Česka rozkládal na čtyřech a půl hektarech. Museli jsme proto model drasticky zjednodušit," uvedl Pospíšil.

Vláčky pocházejí od německých výrobců, od českých pak drobnosti, jako třeba lampy a návěstidla.

Na stadion fotbalové Sparty nebylo dost figurek

Ne všechno se však podařilo zrealizovat. Například zmenšeninu fotbalového stadionu Sparty modeláři vzdali. "Nesehnali jsme dost figurek do hlediště," objasnil Pospíšil. A tak se povedlo udělat alespoň maketu arény hokejové Sparty v Holešovicích.

Z technických důvodů sešlo i z ruzyňského letiště. Perličkou je model hlavního nádraží v Praze, který byl vyráběn dvakrát, protože ho hlavní projektant pár dní před otevřením expozice omylem rozšlápl.

Od června budou v muzeu v provozu interaktivní tabule pro detailnější zkoumání expozice. "Už je to tu příliš rozlehlé a není možno pozorovat detaily. Proto jsme nainstalovali kamery. Na obrazovce si zvolíte objekt a kamera vám ho přiblíží. I s popiskem," vysvětlil Pospíšil. Výklad bude přizpůsoben také neslyšícím a dokonce i nevidomým.

Ještě letos chce Království železnic dokončit a otevřít expozici Libereckého kraje.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.