Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Království železnic se rozrostlo až k Ještědu. Má však finanční potíže

  11:45aktualizováno  11:45
Na jedné straně radost z nové expozice, modelu Libereckého kraje. Na straně druhé přiznání ekonomických problémů a obava o existenci. Největší modelová železnice ve střední Evropě - Království železnic na pražském Smíchově - hospodaří v červených číslech. Kvůli tomu je nucena zvednout ceny vstupenek.

Holedbá se tím, že po hamburském Miniatur Wunderlandu je se svými zatím 574 metry čtverečními zastavěné expozice a více než 3 500 metry čtverečními užitné plochy ve dvou patrech budovy na pražském Andělu druhou největší modelovou železnicí na světě.

Pokud ale nezabere záchranný plán, může v budoucnosti zmizet z mapy tipů na výlety nejen pro rodiny s dětmi.

Fotogalerie

"Máme velké ekonomické potíže. Na vině je nejen devalvace koruny, nájem totiž platíme v eurech, ale i rostoucí cena všech vstupů," přiznal PR manažer a mluvčí Království železnic Rudolf Pospíšil.

Řekl to jen chvilku poté, co nadšeně oznamoval dokončení nové expozice, jíž je Liberecký kraj.

Ten aktuální zastavěnou plochu rozšířil o 24 metrů čtverečních a navazuje na předchozích pět již hotových krajů (zatím posledními byly Praha a Středočeský kraj). Slavnostně bude otevřen v úterý odpoledne.

Podle Pospíšila Království železnic hospodaří v záporných číslech. I přesto, že rok od roku se návštěvnost expozicí, jejichž součástí je také model Prahy, zvyšuje. Jen v loňském roce prošlo turnikety na 200 tisíc návštěvníků.

"Je to o 16 procent více než v roce 2012. Je třeba ale dodat, že asi pětina z toho tvoří volné vstupenky či různé slevové akce. S návštěvností problémy nemáme, ale náklady rostou rychleji. To je něco, co jsme nepředpokládali," dodal Pospíšil.

Pokles má zastavit zvýšení cen vstupného

Proto společnost přistupuje od 1. května k nepopulárnímu kroku - zdražuje vstupenky. A to o 30 procent. Firma doufá, že jí to může zachránit.

Liberecko

Expozice Libereckého kraje se nachází na 24 metrech čtverečních (je ze šesti zatím hotových českých krajů nejmenší)

Tvoří ji 65 metrů kolejí, 850 stromů, 250 figurek obyvatel, 232 nádražních a pouličních lamp a 87 stavebnic budov.

K vidění je dominanta kraje - hotel a vysílač Ještěd, k němuž vede funkční lanovka. Mezi Jabloncem a Libercem pendluje tramvajová linka.

Dalším zmenšeným objektem je velký model pivovaru ve Svijanech, dnes už neexistující podnik Textilany či Česká mincovna, zástupcem průmyslu v kraji je i někdejší podnik Liberecké a automobilové závody - LIAZ

Významným krajinným prvkem jsou pískovcové útvary Českého ráje, naznačena je i přehrada Harcov.

Budování expozice i s přípravou trvalo půl roku. Dalším v řadě by měl být Jihočeský kraj nebo Hradecko a Pardubicko.

"Chápeme, že pro lidi ze střední třídy to může být zásadní problém. Že si spíše rozmyslí, zda k nám přijdou. Ale nezdražovali jsme tři roky, navíc za tu dobu se výstavní prostor rozšířil o 200 metrů čtverečních, tedy téměř na dvojnásobek," připomněl Pospíšil.

"I s novými cenami při průměrné době návštěvy dvě až čtyři hodiny budeme stále levnější něž některé jiné atrakce," dodal mluvčí.

Cena vstupenky pro dospělého se upraví ze současných dvou stovek na 260 korun, rodinná (2+2) pak ze 470 na 600.

Pospíšil doufá, že hodně rodin si zakoupí zvýhodněnou rodinnou vstupenku na pět vstupů během jednoho roku - díky ní místo tří tisíc korun zaplatí pouze polovinu.

"Řežeme si pod sebou větev, ale pokud si hodně rodin zvolí tuhle variantu za okouzlující cenu, může nás to vytáhnout z toho nejhoršího," dodal Pospíšil.

Chcete navštívit Království železnic a ušetřit?

Stáhněte si v mobilní aplikaci Portmonka slevový kupón a až do 18. května můžete navštívit expozici Království železnic s 20% slevou. Stahujte na www.mojeportmonka.cz

O nejhorší variantě, tedy že by smíchovský miniaturní svět s vláčky zanikl, se zatím v Království železnic nemluví.

"Zavírání není na pořadu dne. Je to opravdu krajní případ, majitelé jsou schopni to tu ještě nějakou dobu dotovat. Stále však věříme, že se nám to podaří udržet. Ale pokud nebudeme schopni vydělávat na nájem, může to vést až k tomuto konci.," uzavřel mluvčí.

Prohlédněte si expozici Prahy a středních Čech, dokončenou v dubnu 2013:

Autoři: ,




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Praze 8 platí modré zóny necelý týden (6.10.2016)
Oprávnění pro zóny bude on-line, řada řidičů se návštěvě úřadu nevyhne

Pražský magistrát spouští on-line systém prodloužení parkovacích oprávnění. Řada řidičů, kteří při registraci nezadali svůj e-mail, se ale osobní návštěvě...  celý článek

U Vltavy se od Čechova mostu na nábřeží Edvarda Beneše směrem k Holešovicím...
Vodní dopravu v Praze čeká revoluce. Otevřelo se moderní kotviště

Na nábřeží Edvarda Beneše vzniklo pět set metrů dlouhé molo. Levý břeh Vltavy tak nebude ochuzený o náplavky. Moderní kotviště umožní přepravu velkých nákladů...  celý článek

Autobusům chybí na Strakonické připojovací pruhy
VIDEO: Rizika na budoucí dálnici D4. Přechod i rozjíždějící se autobusy

Strakonická výpadovka z Prahy vypadá jako dálnice a řidiči se tu podle toho chovají. Čekají na ně ale různé nástrahy. Natočili jsme ta nejproblematičtější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.