Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku Praha

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku Praha | foto: DPP

Primátorka Prahy Krnáčová chce výměnu ředitele dopravního podniku

  • 66
Primátorka Prahy Adriana Krnáčová chce výměnu generálního ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše a obměnu představenstva. Není spokojena s fungováním firmy. Ředitel kritiku odmítá.

Vedení podniku podle ní žádá na příští rok z rozpočtu města skoro dvě miliardy navíc, tedy více než 13 miliard korun.

Nepředstavilo přitom plán úspor ani budoucího rozvoje, tvrdí Krnáčová. V čele největší městské společnosti v Česku působí Ďuriš od října 2013.

„Paní primátorka není spokojena s fungováním firmy. Navrhl to pan náměstek Dolínek před několika týdny. A paní primátorka to akceptuje. Vedení podniku žádá na příští rok z rozpočtu města skoro o dvě miliardy navíc, tedy více než 13 miliard a nepředstavilo přitom plán úspor ani budoucího rozvoje,“ sdělil pro iDNES.cz mluvčí magistrátu Vladimír Řepka.

„Nepřipadá mi zcela pochopitelné, že někdo přijde s návrhem zvýšení rozpočtu o tři miliardy korunpoté, co vlastní chybou není schopen z evropských dotací vyčerpat dvě miliardy na dostavbu linky A. Nepřijde mi normální požadovat více peněz od města bez předložení jasného plánu úspor, zhodnocování majetku a rozvoje společnosti,“ reagovala Krnáčová v SMS pro MF DNES.

Dopravní podnik podle ní nemá žádnou strategii finančního řízení.

„Jeho jedinou strategií je chodits nataženou rukou za městem a to je špatně,“ doplnila.

Bude iniciovat, aby dozorčí rada přehodnotila setrvání některých členů představenstva, a změnu ve vedení dopravního podniku.

„Já o tom nevím vůbec nic, dozvěděla jsem se to asi před deseti minutami. Nemám k tomu žádné bližší informace. Nejednalo se o tom nikde, ani jsem nezaznamenala žádné náznaky nespokojenosti ze strany města,“ řekla ekonomická ředitelka dopravního podniku Magdalena Češková.

Náměstek primátorky Petr Dolínek podle svých slov s ředitelem Ďurišem jednal několik posledních týdnů.

„Mluvili jsme o tom, že se firma podařila stabilizovat a že by bylo velmi dobré, kdyby se nyní podařilo v otevřeném výběrovém řízení přesoutěžit ředitele dopravního podniku,“ řekl Dolínek.

„Prohlášení, že dopravní podnik nešetří, je účelové,“ říká ředitel

Sám Ďuriš kritiku odmítá. Je účelová a vedena politickými, nikoli odbornými důvody, řekl pro ČTK.

„Nárůst rozpočtu je v podstatné míře zaviněn kroky, které iniciovalo vedení hlavního města,“ oponuje ředitel. „Jde především o meziroční nárůst výkonů o deset milionů kilometrů a slevu jízdného. Prohlášení, že dopravní podnik nešetří, považuji za účelové a nepřesné,“ doplnil.

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 tisíc lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun.

Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun. Přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo o zhruba 810 milionů korun více než v roce 2013.

, ,