Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roční kupon na pražskou MHD zlevní o tisícovku, slíbená kompenzace nebude

  11:11aktualizováno  15:39
Pražané se od července dočkají výrazného zlevnění ročního kuponu na městskou hromadnou dopravu. Nově bude stát 3650 korun, zatímco dosud za něj platili 4750 korun. Skoro čtvrtinové snížení ceny schválila pražská rada. Ti, kdo už si letošní kupon koupili, peníze zpět nedostanou.

Takto bude vypadat nový roční papírový kupon pro cestování pražskou MHD. Až při prodeji se na něj vytiskne doba platnosti | foto: DPMP

Rada dále schválila, že zdarma budou nově jezdit také rodiče dětí do tří let, jízdenku již nebudou muset mít psi.

Cenové změny u ostatních kuponů a jízdenek se nechystají. Praha chce na nižší cenu přilákat do MHD více cestujících, a ulevit tak přetížené automobilové dopravě.

Kompenzace cestujícím, kteří si roční kupon již koupili, město nechystá, přestože to primátorka Adriana Krnáčová ještě před měsícem slibovala (čtěte zde). Mimo jiné proto, že DPH z těchto tržeb již byla odvedena.

Děti do tří let budou muset mít průkazku s fotkou

Zdarma budou od 1. července moci pražskou MHD cestovat také doprovod dětí do tří let. Jízdné zdarma bude poskytnuto vždy jen jednomu rodiči (jedné osobě), které dítě doprovází.

Dítě bude muset být vybaveno průkazkou v ceně 20 korun a také aktuální fotografií. Protože se podoba dítěte mění, bude průkazka vydávána maximálně vždy na 1 rok a to maximálně do dne předcházejícímu dni 3. narozenin.

Pro vydání průkazky bude vyžadováno předložení průkazu totožnosti zákonného zástupce dítěte s datem narození dítěte nebo rodný list dítěte, pokud nemá zákonný zástupce údaje o dítěti zapsané v průkazu totožnosti.

Sleva nebude platit ve vlacích zapojených do systému pražské integrované dopravy.

Snížení roční ceny jízdného v pražské MHD bylo jedním z hlavních slibů nové pražské koalice (ANO, ČSSD, Trojkoalice), původně ohlašovaný už na jaro.

Konkrétní termín 1. července 2015 oznámil radní pro dopravu Dolínek minulý týden v chatu se čtenáři iDNES.cz (čtěte zde).

Cena byla symbolicky stanovena tak, aby jízdné vyšlo na deset korun za den. Zlevněné jízdné bude takto platit po dobu nejvýše dvou let, kdy bude probíhat zkušební provoz.

Praha chce tímto krokem přilákat do MHD více cestujících a tím získat peníze, kterými pokryje výpadek na vybraném jízdném.

Přesné vyčíslení nákladů na zlevnění musí Praha ještě dopočítat, tedy o kolik peněz by přišla v případě nezájmu cestujících a kolik peněz bude naopak potřebovat v případě přílivu těch nových na posílení dopravy.

Myslíte si, že po zlevnění ročního jízdného začne pražskou MHD používat více lidí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. února 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 5668
Ano 2788

Dopravní podnik krok města respektuje, očekává však kompenzaci.

„Bereme rozhodnutí města na vědomí. Jak jsme již informovali, předpokládáme, že pokud je dopravci odběratelem služeb nařízena sleva, musí být tím, kdo ji nařídí, kompenzována - tedy případný propad v tržbách. S dopravním podnikem to město již projednalo,“ řekl iDNES.cz mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Pokud by městská hromadná doprava v Praze nepřilákala po zlevnění více cestujících, klesly by ročně příjmy DPP o několik set milionů korun. Předběžný odhad je zhruba 400 milionů korun. DPP na ročních kuponech získá přibližně 800 milionů korun za rok. Přesné vyčíslení ale musí ještě nechat město dopracovat.

Na druhou stranu, pokud změna cestující skutečně přiláká, bude muset město posílit kapacitu MHD, a to zejména v centru města. To si vyžádá další navýšení nákladů, podle odhadu asi 200 milionů korun. Problém by však mohl nastat na trase metra C, na kterou již nelze kvůli naplněnosti vyslat další vlaky.

V Praze bude MHD levnější než v sedmi menších městech

Zástupci koalice se zlevněním inspirovali ve Vídni, která v roce 2012 snížila roční cenu kuponu ze 449 eur na 365 eur (asi 10 100 Kč). Po slevě si roční kupon koupilo o sto tisíc cestujících více, do té doby jich bylo asi 400 tisíc.

Pro zatraktivnění MHD chce vedení Prahy rovněž stavět P+R parkoviště nebo případně zpoplatnit vjezd do centra města, kterému ale zatím brání legislativa. Tato opatření by radní měli řešit na jednání asi za měsíc.

Je to populismus, tvrdí opozice

Snížení jízdného však kritizují opoziční zastupitelé, podle nich je nehospodárné.

„Zlevnění jízdného je chybným a populistickým gestem, které přinese jen další zadlužení. V momentě, kdy meziročně rostou běžné výdaje na dopravu o téměř 1,2 miliardy korun, je nebezpečným hazardem přistupovat ke zlevňování jízdného,“ uvedla opoziční zastupitelka Alexandra Udženija (ODS).

Pražský dopravní podnik přepraví denně asi 3,3 milionu cestujících. V roce 2013 si roční kupon zakoupilo 168 432 cestujících, měsíční 2,27 milionu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo 606 646 pasažérů.

Celkově činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy za rok 2013 zhruba 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kuponů dohromady.

Autoři: ,


Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.