"Máme celkem moderní vozový park, hustou síť a frekvence spojů je vynikající. Pražan, který jezdí MHD, dostává vynikající službu za velice, velice přijatelnou cenu. Na to, jak kvalitní službu provozujeme, tu prostor pro zvýšení ceny je," uvedl po dvou měsících ve funkci Lich.
Zdražil by hlavně předplatní kupony, které využívají pravidelní cestující. "U nich je ten poměr ceny a služby nejhorší. Ze statistik vyplývá, že pražský cestující jede MHD tak čtyřikrát denně. S kuponem ho jedna jízda vyjde na čtyři až pět korun. Tady tedy prostor pro zvýšení ceny máme. U jednorázových jízdenek si myslím, že už není tak velký," popsal své další kroky Vladimír Lich.
Zároveň však podotýká, že toto je politické rozhodnutí. Naposledy si pražští politici troufli zdražit kupony na přelomu let 2007 a 2008. Tehdy se cena například u měsíčního kuponu zvýšila téměř o dvacet procent, v případě ročního se jednalo skoro o patnáct procent.
Nový generální ředitel nyní vidí prostor pro zdražení kuponů o deset až dvanáct procent. To by například pro měsíční kupon, který dospělého dnes stojí 550 korun, znamenalo zdražení minimálně o padesát pět korun. U ročního kuponu by se cena zvedla o necelých pět set korun.
Šetřit se prý bude při nakupování všeho
"Nejdříve musí pan generální ředitel přijít s dokončenými prověrkami smluv, musí zrušit nevýhodné kontrakty, optimalizovat nákupy a provozní náklady. Následně bude město rušit nevyužívané spoje. Jakékoliv zdražení může být až posledním opatřením v rámci zvýšení efektivity a zlepšení hospodaření podniku," uvedl primátor Bohuslav Svoboda.
S úsporami, které zmiňuje, však Lich počítá. Stanovil si cíl, že by v příštím roce chtěl ušetřit dvě miliardy korun. Tím by snížil částku, kterou město ročně dává Dopravnímu podniku. Ta se nyní pohybuje kolem třinácti miliard.
"Přibližně miliardu, možná miliardu a půl bychom ušetřili na všem, co podnik nakupuje. Například na náhradních dílech, právních a poradenských službách. Ten zbytek je kombinace několika akcí. Hlavní z nich je to případné zvýšení jízdného. Bavíme se o příštím roce, kdyby se podařilo domluvit těch deset procent, získáme 200 až 300 milionů korun," vypočítal možnosti Vladimír Lich.
Jednorázové jízdenky, jejichž cena se naposledy zvedala loni v létě, zatím zdražovat neplánuje, i když i tam nejsou podle něj ceny optimální. "Rozdíl ale není tak výrazný jako u kuponů," dodává.