Kalamita v Praze dala zabrat hlavně dopravnímu podniku. Například taxikáři na ní ale vydělali.

Kalamita v Praze dala zabrat hlavně dopravnímu podniku. Například taxikáři na ní ale vydělali. | foto: Michal Šula, MAFRA

Ledovka dala některým vydělat, napáchala ale i „neviditelnou“ škodu

  • 2
Praha rozmrzla a zbavila se ledovky. Lidé mohou znovu využívat celou MHD - všech dvaadvacet tramvajových linek je zpátky na kolejích a podle jízdních řádů už opět jezdí také valná většina vlaků. Nyní se sčítají škody. Na ledovce však někteří i vydělali.

„Finanční náklady na zvládnutí mimořádné situace budou známy v průběhu příštího týdne,“ říká náměstek pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD).

Samotná ledovka přitom způsobila jen minimální poškození. „Škody nebudou nijak závratné. Spadají do kategorie takzvaných neviditelných škod. Námraza se objeví a zmizí, aniž by za sebou nechala velkou spoušť,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Slabá místa metropole

Náhradních autobusů je málo

  • Místo nepojízdných tramvají Dopravní podnik nasadil autobusy. Posléze zjistil, že jich je nedostatek. Magistrát to chce změnit, aby dopravce měl autobusů více.

Na turisty se moc nemyslelo

  • Hlášení v MHD by podle vedení města mělo být do budoucna vícejazyčné, aby mu rozuměli i turisté. Po vzoru Českých drah město zvažuje také informování Pražanů prostřednictvím SMS a e-mailů.

Organizace mají přijít s radou

  • Magistrát chce po organizacích, kterých se kalamita v uplynulých dnech dotkla, aby předložily vyhodnocení, návrhy na zlepšení a ekonomické dopady. Vznikne pracovní skupina, která má zvýšit připravenost Prahy.

Také Dopravní podnik neregistruje větší škody. „Na to, kolik nám venku zůstalo stát tramvají, tak jsou naprosto minimální. Evidujeme pouze drobné závady jako třeba poškozené sběrné lišty pantografů, a to pouze u několika málo tramvají,“ popisuje mluvčí dopravce Jiří Štábl.

Dopravní podnik však nyní musí sečíst, na kolik jej vyšlo nasazení stovky náhradních autobusů, prodloužení provozu nočního metra, odtahování zamrzlých souprav do depa či povolání zhruba 250 lidí, kteří měli mít původně volno. Šlo především o řidiče autobusů.

Na ledovce vydělali taxikáři a provozovatelé autobusů

České dráhy zřejmě největší škody napočítají v ušlém zisku. Kvůli ledovce totiž nevyjelo na koleje v republice přibližně 1 200 spojů.

Silničáři museli kvůli ledovce vyslat do pražských ulic zhruba sedm desítek sypacích vozů, na nedostatek peněz si však nestěžují. Doposud totiž díky mírnému počasí vyjíždět nemuseli.

Z potíží, které přineslo mrazivé počasí, těžily taxislužby a provozovatelé dálkových autobusů. „Zaznamenali jsme zvýšený zájem ze strany klientů až o dvě stě procent. Nejvíce lidí s námi chtělo jet v úterý mezi šestou až jedenáctou hodinou dopoledne,“ říká jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Ten dodává, že kvůli ledovce i velkému zájmu lidí se o něco prodlužovaly dojezdové časy.

Místenku v dálkovém autobuse si ve dnech, kdy Pražany trápila ledovka, snažilo rezervovat více lidí. „Větší zájem než obvykle o cestu našimi žlutými autobusy měli především lidé z Moravy, kteří mířili do Prahy,“ popisuje mluvčí společnosti Student Agency Petra Nováková.

Středa už začala být klidná

Problematická dopravní situace se začala uklidňovat ve středu po poledni, kdy už se na koleje vrátila většina tramvají. Také hasiči už měli v metropoli výrazně méně práce s odstraňováním škod. Vyjížděli především k popadaným stromům.

„Zatímco v úterý jsme měli až deset výjezdů za hodinu, ve středu to už byl jen jeden až dva,“ říká mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová.

Pražská záchranka měla nejvíce napilno v pondělí večer a v úterý dopoledne. Její vozy vyjížděly k desítkám případů, lidé si při pádech na zledovatělých chodnících zraňovali především kotníky a zápěstí. Ve středu se však tato situace uklidnila. „Počet výjezdů ke zraněným byl ve středu průměrný,“ sdělila mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová.

Pojišťovny v Praze zatím nezaznamenávají velký počet zraněných, kteří se v rámci úrazového pojištění hlásí o peníze. Očekávají však, že se to v následujících týdnech změní. „Lidé nám většinou škodu hlásí až po ukončení léčení. V případě pohmožděnin zhruba po čtrnácti dnech, u podvrtnutí přibližně po měsíci a zlomeniny řešíme třeba i po dvou měsících,“ sdělil mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Praha je jedním z míst, kde pojišťovny registrují po ledovce největší množství škod po dopravních nehodách, při kterých řidiči nestačili dobrzdit vůz před sebou.