První československý letoun Bohemia B-5 prošel náročnou, mnohaletou...

První československý letoun Bohemia B-5 prošel náročnou, mnohaletou rekonstrukcí. | foto: VHÚ

Kbelské muzeum otevírá brány, ukáže unikátní letoun i hangáry Aero

  • 1
S mnoha novinkami se do jarní sezony v sobotu probudí Letecké muzeum Kbely. Premiérově představí první letoun vyrobený před 95 lety v Československu či haly slavné letecké továrny Aero.

Dvouplošník Bohemia B-5, který se v roce 1919 stal prvním letounem, vyrobeným v ČSR, představuje největší "tahák" pro fandy, kteří zamíří v sobotu do muzea ve Kbelích.

"Cvičný dvouplošník létal na začátku 20. let uplynulého století. Dlouhé roky pak strávil v muzejních depozitářích," uvádí zástupci muzea.

Bohemia prošla důkladnou renovací, jež odstartovala v roce 2004, když experti začali pracovat na trupu letounu pozměněném o 90 let dříve. Tehdy se totiž stroj dočkal přestavby na kluzák. V roce 2010 skončila oprava křídel, o rok později technici zabudovali motor a obnova stroje gradovala v roce 2013.

Odborníci na staronové Bohemii B-5 odvedli obrovský kus práce. Letoun se skládá ze 3 600 dílů, 95 procent bylo vyrobeno ručně pouze s minimální mechanizací. Navíc k dispozici nebyla technická dokumentace, technici z kbelského muzea se mohli spolehnout jen na několik dobových fotek.

Ve Kbelích se montovaly fockewulfy i migy

Zpřístupnění hal továrny Aero představuje další lákadlo nachystané kbelským muzeem. Její historie se začala psát před 95 lety. V hangárech dělníci kompletovali všechny význačné modely, které Aero mezi válkami vyvinulo.

Čile se zde vyrábělo i za okupace, kdy z linek sjížděly kromě jiného průzkumné Fockewulfy Fw-189 či spojovací a cvičné Sibely Si-204 D. V 50. letech se v kbelských halách montovaly různé verze migů. Do sklonku 80. let se zde produkovala pozemní technika pro zabezpečení provozu na letištích. Před 25 lety zde výrobní ruch utichl.

Tato nepřehlédnutelná industriální památka, ležící 900 metrů od brány muzea, se stane depozitářem leteckého muzea. Ovšem plánuje se zde též umístnění některých expozic.

Vystaveny zde mají být například proudové letouny I. generace ze 40. a 50. let 20. století. Prostor zde dostanou bitevní a bombardovací letouny druhé poloviny uplynulého století. A místo se najde také pro historii sportovního létání.

Kbelské muzeum nově představí také fragmenty legendárního ruského bombardéru Pe-2, jež Vojenský historický ústav (VHÚ) do svých sbírek získal loni. Areál kbelského muzea, nabízející samozřejmě i škálu dalších neméně zajímavých exponátů, je od soboty 26. dubna otevřen od 10 hodin, vstup je zdarma.