SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvAž 100 korun požaduje Letiště Václava Havla za opakovaný vjezd na expresní parkoviště u terminálů 1 a 2 (o zavedení poplatku jsme psali zde).
Běžně se teď děje, že řidiči cestujícím zastavují mimo parkoviště. Mezi nejčastější místo patří část Aviatické ulice, kde je dopravní značkou i žlutými pruhy vyznačeno stání pro autobusy.
Během hodiny takto zastaví i desítky přepravců. Ve většině případů cestující vystupují, stává se ale také, že řidiči tu lidi naloží. Druhým běžným místem pro výstup či nástup lidí je ulice před hotelem Mariott.
Cestující to mají sice k terminálům o desítky až stovky metrů dál (záleží, ze kterého odlétají), ale ušetří. Poplatek až 100 korun by jim totiž taxikáři naúčtovali k ceně jízdy.
Zastavení mimo parkoviště přepravci lidem dokonce sami nabízejí. Když si reportér iDNES.tv Matěj Smlsal objednával taxi z Liboce na letiště, operátorka ho informovala o možnosti zastavit u hotelu Mariott. Nabídku následně učinil i taxikář. „Snažíme se,“ odpověděl na dotaz, zda nabízí vyhnutí se poplatku všem cestujícím.
„Zastavovat jinde je nepřípustné,“ říká mluvčí
Paradoxní ale je, že taxikáři chtějí až 100 korun. Letiště totiž nabízí takzvané hodnotové karty, kdy mají řidiči opakovaný vjezd na parkoviště během 24 hodin za 40 korun.
„Požadovat tedy po cestujícím úhradu poplatku 100 korun považujeme za velmi nešťastné. Nabízet jako alternativu vysazení mimo místa k tomu určená dokonce za nepřípustné,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Podle něj zájem o karty poskytující slevy strmě roste. Zatímco loni v srpnu ji řidiči použili 5000krát, letos v srpnu 64000krát.
Aby pražští taxikáři nemuseli platit expresní parkoviště, přelepují registrační značky svých automobilů.
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tv„Jsme přesvědčeni, že cestující preferují bezpečné a pohodlné vysazení z taxíku v bezprostřední blízkosti terminálů. Pokud taxikář vysadí či naloží cestujícího na místě jiném, než je k tomu určeno, riskuje tím nejen jeho zdraví, které vědomě ohrožuje, ale také se může dopouštět dopravního přestupku. Takové počínaní potom řeší Policie České republiky,“ dodal Pacvoň.
Pokud řidiči vidí policisty, nezastaví
Podle mluvčí policie Andrey Zoulové je samotné vyznačení žlutými čárami s označníkem autobusové zastávky dostatečné a řidiči by tento zákaz měli respektovat.
„Pokud vlastník komunikace dozná, že je přijaté opatření a značení zákazu zastavení nedostatečné, může dát podnět příslušnému správnímu úřadu. Stran činnosti policie v dané problematice můžeme uvést, že se na uvedené jednání policisté zaměřují v rámci běžného výkonu služby,“ uvedla Zoulová.
Pokud takového řidiče při páchání přestupku přistihnou, vyřeší ho dle zákona. „Z našich zkušeností vyplývá, že naprostá většina řidičů od takového protiprávního jednání v okamžiku přítomnosti policejní hlídky ustoupí. V této souvislosti je však třeba konstatovat, že není v možnostech policie takový dohled vykonávat nepřetržitě 24 hodin denně,“ dodala policejní mluvčí.
Poplatek za opakované vjetí na parkoviště během následujících 24 hodin zavedlo letiště v červenci. Dříve mohli vjet řidiči na parkoviště bezplatně vždy po hodině. Jedinými, kdo poplatek za vjezd neplatí, jsou oficiální letištní taxíky. Ty ale mají cenu za kilometr vyšší než většina ostatních přepravců.
Červené značky ukazují vyhrazené stání pro autobusy v Aviatické ulici. Modrá značka je hotel Mariott.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz