Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo nemá kupon na MHD, zaplatí tisíce navíc za parkování, navrhla Praha

  0:10aktualizováno  0:10
Zaplatit za parkování čtyři a půl tisíce, nebo jen sedm stovek? Pražské radnice dostaly dopis s návrhem ceníku v magistrátních parkovacích zónách. Levnější rezidentní parkování by podle návrhu měli mít ti řidiči, kteří mají zároveň roční kupon na městskou dopravu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

V ceníku se mimo jiné píše, že rezident zaplatí za parkování v celé městské části 4 350 korun ročně. O řádek níže se ovšem uvádí, že za stejnou službu zaplatí majitelé nepřenosného ročního kuponu na MHD jen 700. Tedy tolik, kolik rezidenti platili dosud.

„Pokud řidič nemá roční kupon, platí přes čtyři tisíce, tedy 700 korun plus cenu toho ročního kuponu. V tom jednoznačně vidím dotování Opencard, magistrát ji nyní zlevnil a teď na to bude doplácet rezident, který chce parkovat ve své městské části. To je nehoráznost,“ komentovala novinku místostarostka Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS).

„Je nesmysl nutit řidiče kupovat kupon MHD cenou parkování, a to takto dramaticky zvýšenou. Spousta lidí předplatné nepotřebuje,“ doplnil starosta Prahy 5 Radek Klíma (TOP 09).

Nový systém parkování

  • Město jej nejprve otestuje v části Prahy 5 a 6. Lidé se tu budou řídit několika druhy zón, modré budou vyhrazeny pro rezidenty. 
  • Pokud Praha celoměstský systém zón prosadí, rozšíří se dál do části Prahy 3, pak do Prahy 4 až 9. V městských částech, kde zóny již fungují, se novinka objeví až v letech 2017 až 2018. 
  • V Praze 1, 2, v části Prahy 3, v Praze 7 lidé do té doby zaplatí stejně jako nyní 700 korun za kartu pro celou městskou, bez podmínek.

Radnice třetí městské části čte opatření politicky tak, že magistrát potřebuje prodat co nejvíce kuponů, které od července zlevnil. „My proti provázání parkovací karty a Opencard budeme protestovat,“ podotkla Vítkovská.

„Z toho by mohli mít motoristé pocit, že jsou vydíráni,“ dodal Klíma s tím, že souhlasí s jinými cenami pro parkování v celé městské části a ve vybraném sektoru, ale systém by měl být jiný.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) však vysvětluje situaci opačně a dodává, že nepotřebuje zvyšovat zájem o prodej ročního předplatného MHD, protože je už nyní hodně vysoký (od začátku července si tento levnější kupon pořídilo přes 55 tisíc lidí).

„Nikoho neznevýhodňujeme, my naopak zvýhodňujeme toho, kdo má roční kupon na MHD. Pak může mít parkování v celé městské části za sedm set korun,“ reagoval s tím, že jinak je parkování na celém tomto území dražší dle logiky „větší kus městské části = vyšší cena“.

„Považuji tuto myšlenku za naprosto správnou, protože podporuje užívání MHD,“ podpořil magistrát předseda rady České parkovací asociace Petr Horský, který návrhy ceníků za magistrát posílal.

Podle náměstka platí pravidlo s kuponem MHD jen tam, kde bude městská část rozdělená do více sektorů. Bude se tedy týkat rozlehlých území například Prahy 6 či 4.

Do cen promluví také sektory

Magistrát se obdobně jako bývalá pražská vláda rozhodl rozdělit při plánování systému parkovacích zón Prahu nejen na městské části, ale také na menší sektory. Pokud bude chtít rezident odstavit vůz jen blízko svého bydliště a nepotřebuje křižovat větší území, může si koupit rezidentskou parkovací kartu jen pro svůj sektor, což ho bez dalších podmínek vyjde na 700 korun ročně.

„Sektory přitom budou poměrně velké, jedním budou třeba Dejvice, dalším Bubeneč, jiným Braník,“ uvedl příklady náměstek. Cena přes čtyři tisíce se týká řidičů, kteří potřebují parkovat v celé městské části.

„Každá jízda, která se nerealizuje autem, ale MHD, je pro mne jako radního pro dopravu výhra,“ vysvětluje Dolínek. „Když bude mít řidič roční kupon v kapse, vzpomene si na zácpy, potíže s parkováním a raději využije MHD. Brzy zjistí, že je čistá, příjemná a spolehlivá.“

Motivační paradox

Jenomže město samo sebe dostává do „dvojitého klinče“. Zaprvé nahněvalo některé městské části a nahněvá řidiče bez Opencard.

Zadruhé Dolínek sice hájí opatření tím, že chce motivovat motoristy, aby místo za volant častěji sedli do autobusu, ale u části z nich zřejmě způsobí opak.

Ceníkem skutečně může přesvědčit řidiče, kteří roční předplatné nemají, k tomu, aby si ho koupili. Současně však nasadil stejnou cenu 700 korun za celou městskou část i za sektor pro řidiče, kteří již roční předplatné mají.

Podle bývalého náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09) je to chyba. Tito rezidenti si teď raději koupí parkovací kartu na celé území své radnice a přiměje je to jezdit autem naopak více. Podle Nouzy by bylo efektivnější nasadit v sektoru nižší cenu.



Sledujte rekonstrukci Staroměstské radnice


 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Mladoboleslavská interna, nově postavená za 480 milionů z krajských peněz, je...
Kraj znovu podrží strádající nemocnice, natečou do nich stovky milionů

Krajští zastupitelé schválili další pomoc nemocnicím v Kladně a Mladé Boleslavi. Do těchto dvou ztrátových nemocnic Středočeský kraj už letos poslal tři sta...  celý článek

Katalánci přijeli do Prahy představit starou národní tradici - stavbu lidských...
Katalánci v Praze postavili několik metrů vysoké věže z lidí

Energičtí Katalánci přivezli do Prahy poprvé jednu ze svých nejznámějších tradic, takzvané castells, tedy lidské věže. Monumenty vysoké 10 až 15 metrů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.