Libeňský most si na případnou opravu počká přes sedm let. Kvůli razítkům

  • 37
Zbourání Libeňského mostu si magistrát rozmyslel, ale hlasovat o jeho zachování zastupitelé odmítli, chtějí počkat na nové analýzy. Na případnou opravu stavby by se ale čekalo přes sedm let. Tak dlouho by trvalo městu sehnat všechna potřebná povolení.

Libeňský most je v kritickém stavu a reálně hrozí, že jej budou muset silničáři uzavřít pro automobilovou a tramvajovou dopravu. V nejhorším případě podle informací MF DNES dokonce nebudou smět pod mostem proplouvat lodě.

Právě kvůli stavu mostu z roku 1928 doporučili začátkem ledna odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, aby město dopravní stavbu téměř celou zbouralo a na původních pilířích vybudovalo nové přemostění.

Fotogalerie

Přestože se rada města k doporučení odborníků zprvu přikláněla, nyní se kloní spíš k variantě druhé: historický most zachovat a pouze jej opravit. Tento postup ovšem může přinést vážné komplikace, a to především z hlediska času.

„Není jisté, zda bude mít město možnost uplatnit stávající stavební povolení, které se vztahuje na výstavbu nového mostu, také na jeho rekonstrukci,“ sdělil MF DNES zdroj přímo obeznámený s danou problematikou.

Právě z tohoto důvodu si nechá náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) zpracovat analýzu od Technické správy komunikací a současně Institutu plánování a rozvoje, která by měla na zásadní otázku odpovědět.

Pokud se ukáže, že město musí veškerá povolení získat znovu, pak se práce na mostě s největší pravděpodobností zásadním způsobem protáhnou. Získání územního rozhodnutí, dopravního inženýrského opatření k uzavření mostu a v neposlední řadě také stavebního povolení může trvat až 92 měsíců, tedy déle než sedm let.

Proti dalšímu odkládání opravy mostu se na včerejším zastupitelstvu hlavního města postavil starosta sedmé městské části Jan Čižinský (KDU-ČSL). „Posudek odborníků z ČVUT jasně říká, že největší riziko hrozí, když s mostem nebudeme dělat nic,“ řekl.

Dodal, že TSK by mělo začít alespoň s opravou některých částí stavby – například s výměnou izolace uvnitř mostu.

Rozhodnutí je politické

Podle TSK však ani to není možné bez platného stavebního povolení.

Libeňským mostem se navíc aktuálně zabývá ministerstvo kultury. To obnovilo řízení o možném prohlášení dopravní stavby za kulturní památku. Dokud v tomto ohledu nevydá finální stanovisko, na mostě nesmějí probíhat žádné větší stavební práce.

Neopravovaný most

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli špatnému stavu byl na něj v roce 2009 zakázán vjezd vozidlům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje. Most byl postaven podle návrhu významného architekta Pavla Janáka.

Právě z tohoto důvodu náměstek Petr Dolínek stáhl ze včerejšího jednání zastupitelstva materiál, který se bourání Libeňského mostu přímo týkal. O osudu mostu by chtěl na zastupitelstvu opět jednat zhruba za dva měsíce, až bude mít město připravené veškeré potřebné analýzy a ideálně také stanovisko ministerstva kultury.

Vyřazení materiálu z programu rady však včera mnozí zastupitelé odsoudili. „Rozhodnutí o tom, zda most bourat, nebo nebourat, je politické, nikoliv technické. Myslím, že k tomu veškeré podklady máme,“ prohlásila včera zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Stejně hovořil i Čižinský, podle kterého si vedení metropole pouze nechává otevřená zadní vrátka pro případnou demolici. Navrhoval, aby se o budoucnosti mostu hlasovalo hned.

Přestože se na jeho stranu přiklonili kromě jeho kolegů z Trojkoalice také piráti, většina pro zařazení materiálu zpět na program zastupitelstva ruku nezvedla.