S návrhem přišli vloni architekti Jiří Koten a Karel Hausenblas z ateliéru Demoplan. Chtějí vytvořit při pravém břehu Vltavy lávku, která bude plavat přímo na hladině řeky a spojí Jiráskovo náměstí s Alšovým nábřežím nedaleko Mánesova mostu. To znamená, že lávka překlene vzdálenost skoro kilometr a půl.
Lidé procházející se po Smetanově nábřeží by tak už nemuseli chodit skrz "myší díru" v úrovni Karlových lázní, ani přecházet žádnou ze zdejších křižovatek.
"Lávka vytvoří jakousi promenádu, kterou budou moci využívat jak lidé na procházce, tak třeba cyklisté," uvedl spoluautor projektu Karel Hausenblas.
A kudy by lávka vedla? Její jižní začátek by byl přímo pod Jiráskovým mostem, kde se vyhne zdymadlu u Mánesa a z levé strany i ostrovu Žofín. Za ním by se pak přimkl k nábřežní stěně a až u Karlových lázní se obloukem vyhnul Novotného lávce. Pak by lávka zamířila pod Karlovým mostem ke svému konci u Alšova nábřeží za hotelem Four Seasons.
Panorama Prahy si lidé prohlédnou z hladiny Vltavy
Jedinečné řešení představuje fakt, že lávka pluje po řece a klesá či stoupá spolu s vodní hladinou. Navíc lidem nabídne nezvyklý pohled na panorama Malé Strany a Hradčan přímo z úrovně vodní hladiny.
Líbí se vám projekt lávky podél vltavského nábřeží?
Vltavská spojka, jak svůj projekt autoři nazvali, ale nabídne Pražanům i další využití. "Bude vybavena mobiliářem, osvětlením a řadou doplňkových funkcí, jakými jsou restaurace, přístaviště a půjčovna loděk, koupaliště nebo občerstvení," popisuje projekt Hausenblas.
Budou zde i lavičky či lehátka, která lidem nabídnou možnost odpočinku a rekreace v bezprostřední blízkosti vody a přitom v centru města.
Povodně lávku neohrozí, tvrdí architekti
Leckoho asi napadne, co se stane s lávkou při povodních. I na to však autoři mysleli.
"Konstrukce lávky je tvořena opakujícími se elementy, které jsou poskládány v jeden celek. V případě velké vody tak může být celá lávka odtažena po řece do bezpečí," dodává Hausenblas.
Zda si právě tento nápad pražští radní vyberou, ale zatím není rozhodnuto.
"Tento návrh dosud neprojednával žádný orgán magistrátu, kterého bych se účastnil. Bez bližšího seznámení ho nyní nechci posuzovat," uvedl pražský radní pro městskou infrastrukturu Radek Lohynský.