Jen očima novou sedačku do tramvají vybírat nelze, shodli se cestující

  • 11
Jak by měla vypadat nová sedačka do pražských tramvají a autobusů? Oslovení Pražané se shodují, že na první pohled se nedá příliš spolehnout a že důležité je model si i vyzkoušet. Dopravní podnik proto uspořádal ve střešovickém muzeu anketu, kde vystavuje osm prototypů nových sedadel.

Třináctiletý Marek Čtvrtečka z Vinohrad má obrovskou zálibu: miluje vozy pražské městské hromadné dopravy. Přestože je nevidomý, pozná, o který typ tramvaje jde, a strašně rád se jimi vozí.

Do muzea MHD ve Střešovicích přišel v sobotu s tatínkem a sestrou. Jen proto, aby si mohl vyzkoušet sedačky, o jejichž zavedení Dopravní podnik v budoucnu uvažuje. Vystavené sto let staré exponáty kdysi brázdící metropoli ho tentokrát nezajímají.

Anketa: Jaká sedačka se vám líbí? Vybírejte zde.

"Chodíme do muzea několikrát do roka, tentokrát mě sem ale vytáhl právě jen kvůli těm sedačkám," říká Markův otec. Marek má při vybírání sedaček jasno. "Potřebuji hlavně pohodlí. Proto bych zvolil tu s měkkým sedátkem nebo tu plastovou s bočním madlem. Abych se měl při vystupování čeho zachytit," hlásil poté, co vyzkoušel všech osm vzorků.

Do plastové člověk pohodlně zapluje, míní návštěvnice

S Markovým názorem souhlasila většina oslovených návštěvníků muzea. I u nich v sobotu vítězil převážně jeden ze tří plastových modelů. Světle modrý, červený či v kombinaci s šedivou. Důvod? Vzhled a pohodlné sezení.

"Člověk do nich hezky zapluje, jsou dobře přizpůsobené tělu," shodli se lidé při zkoušení sedaček a vyplňování anketních lístků.

Jak hlasovat

Vybrat nejzajímavější sedačku mohou cestující vyplněním anketního lístku, a to v Muzeu MHD ve Střešovicích nebo na webu www.dpp.cz/anketa. Střešovické muzeum je otevřeno každou sobotu a neděli.

Hlasovat lze do 17. listopadu.

Je to poprvé, co Dopravní podnik zjišťuje názory cestujících pomocí praktické ukázky.

"Přestože se dá hlasovat i na webu Dopravního podniku, je rozhodně lepší, když si Pražané sedačky vyzkoušejí. Zjistí, že první dojem z fotek nakonec nemusí platit," doporučuje šéf střešovického muzea Ondřej Láska.

A návštěvníci muzea to potvrzují. "Vzhledově se mi líbí dřevěné. Ale jsou příliš tvrdé, takže hlasovat pro ně nebudu," uvedl jeden z návštěvníků, který se představil jako Josef.

Z výsledků jiné ankety Dopravní podnik v minulosti zjistil, že lidem už se nelíbí čalouněné sedačky v MHD. A shodně s tím zůstaly čalouněné látkové a koženkové sedačky v muzeu o víkendu celkem bez povšimnutí.

Paradoxně však pouze tyto dva modely ze všech osmi nabízených nyní dopravce zkouší v autobusech. "Nemám k nim důvěru. Jsou na nich velmi dobře vidět skvrny od čehokoliv a nevíte, co kdo do nich kdy vylil," řekla Marcela Koupšetová.

Na internetu vedou celodřevěné sedačky. V muzeu propadají

Celodřevěná sedačka s kovovým rámem a podobná sedačka s koženkovým sedákem vedou v hlasování čtenářů v internetové anketě iDNES.cz. Ale při návštěvě muzea by uživatelé internetu možná změnili názor.

"Při sezení jsou tvrdé. A děti z nich při prudším brzdění budou klouzat. Máme s tím zkušenost," upozornila v muzeu paní Eva.

U návštěvníků propadl i typ zhotovený z dřevěných příček. Jediný, u kterého netvoří sedák s opěrkou jedno těleso. "Říkám tomu zahrádkáři Kersku. Hodí se spíš na terasu. Nejenže je to nepohodlné, ale zároveň hrozí, že vás bude někdo kopat do zad," kroutil hlavou Jan.

Celkem osm typů sedaček dává pražský dopravní podnik testovat cestujícím ve svém muzeu ve Střešovicích.

Podle designéra Jiřího Španihela, který je autorem sedadel z vlaků Leo Express, je pro pohodlné sedadlo nejdůležitější jeho tvar a materiál. "Proto bych se neřídil tím, jak sedačka momentálně vypadá. Důležité jsou její vlastnosti," řekl Španihel.

Podle něj by sedadla měla být odolná proti vandalismu a také snadno omyvatelná. "Látková a čalouněná se špatně udržují. A když jsou dobře čistitelná, tak bývají neprodyšná nebo méně komfortní. Osobně by se mi líbily sedačky z překližky. Pokud budou respektovat ergonomii lidského těla," dodal.

Designér nezatracuje ani opovrhované "zahrádkářské" sedačky. "Ano, jsou méně komfortní a vypadají archaicky. Ale zase mají dobré odvětrávání. Navrhnout sedačku není jednoduché. Musí se v ní dobře cítit dítě i dospělý člověk, různě vysoký. Jde o kompromis," dodal designér.

Na námitky některých hlasujících, že by v nabídce rádi viděli i stále populární laminátová vajíčka z roku 1963, jen poznamenal, že dnes by se jejich výroba už ekonomicky nevyplatila.