Před budovou středočeského krajského úřadu v Praze se 18. října sešli zástupci

Před budovou středočeského krajského úřadu v Praze se 18. října sešli zástupci obcí sdružených v iniciativě Stop Letišti Vodochody. | foto: ČTK

Lidé protestovali proti kraji, který chce rozšířit letiště Vodochody

  • 6
Před budovou středočeského krajského úřadu se dopoledne sešli zástupci obcí sdružených v iniciativě Stop Letišti Vodochody. Nechtějí, aby se letiště rozšiřovalo. A nelíbí se jim postoj kraje, který minulý týden na chystaný projekt kývnul.

Před úřadem se sešlo zhruba sedm desítek lidí, kteří s rozšířením letiště nesouhlasí. Zhruba deset lidí přišlo naopak návrh podpořit.

Fotogalerie

Případný nárůst letecké dopravy by měl podle demonstrujících negativní vliv na jejich životy. Obávají se zejména většího hluku, zvýšeného množství emisí a také větší dopravní zátěže v okolí letiště.

V případě každého takového projektu je nezbytná studie, která posuzuje vliv stavby na okolní prostředí, takzvaná EIA. První vznikla už v roce 2007, kdy se o záměru začalo uvažovat. Ministerstvo životního prostředí ji od té doby několikrát vrátilo k přepracování, mimo jiné i kvůli množství připomínek obyvatel okolních obcí.

Kraj po prostudování poslední doplněné verze studie na přestavbu vodochodského letiště kývnul. Místní lidé z okolí Vodochod ale souhlas krajského úřadu považují za podraz.

"Spousta obcí se v referendech jednoznačně vyslovila proti záměru. Kraj dal přitom minulý týden projektu zelenou. Je ale zcela zřejmé, že detaily návrhu jeho představitelům příliš známé nejsou. Přinesli jsme proto na úřad všechny připomínky dotčených obcí, aby se s nimi mohl kraj, potažmo hejtman Rath seznámit," řekl iDNES.cz líbeznický starosta Martin Kupka. Dokumenty pak protestující předali i ministrovi životního prostředí.

Hejtman trvá na splnění požadavků. Nezná je, říká Kupka

Hejtman Rath už dříve uvedl, že obavy místních lidí chápe. "Kraj velmi vážně vnímá připomínky občanů k projektu vodochodského letiště a velký význam připisuje i výsledkům referend některých obcí. Z tohoto důvodu kraj podmínil své stanovisko splněním všech podmínek, které si občané okolních obcí kladou," uvedla mluvčí kraje Berill Mascheková.

Podle starosty Kupky se ale David Rath o připomínky místních obyvatel dosud nijak konkrétně nezajímal. "Právě proto považujeme krok středočeské krajské rady za zradu. Doplněná dokumentace EIA je plná nesrovnalostí, připomínkovali jsme celkem 39 bodů, se kterými se zpracovatel měl vypořádat," dodal Kupka.

Na protestu pořádaném před budovou krajského úřadu hejtman zdůraznil, že o dalším osudu rozšíření letiště ve Vodochodech rozhoduje teď ministerstvo životního prostředí a koaliční vláda.

Kromě toho také uvedl, že je třeba brát v úvahu i druhou stránku věci. "Pro obyvatele vzdálenějších měst, jako jsou Mladá Boleslav, Kolín, Mělník či Nymburk by nové letiště mělo naopak pozitivní dopad. Podstatně by se jim zkrátila cesta na mezinárodní letiště. Kromě toho by tu přibyla spousta nových pracovních míst," soudí Rath.

13. ledna 2010

O rozšíření vodochodského letiště se mluví už od roku 2007, kdy ho koupila investiční skupina Penta. Ta v témže roce oznámila svůj záměr upravit přistávací dráhu a okolí na komerční letiště.

Podle původních plánů mělo mezinárodní letiště Vodochody začít fungovat v letech 2009 nebo 2010. Penta hodlá do rekonstrukce dráhy a výstavby infrastruktury letiště investovat podle svých slov řádově miliardy korun. Dostavba by podle dřívějších expertních odhadů přišla zpočátku na 2,5 miliardy a v případě dalšího rozvoje a zvýšení kapacity na dalších 1,3 miliardy.

Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně.