Obyvatele kolem Spořilovské trápí velký hluk.

Obyvatele kolem Spořilovské trápí velký hluk. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Lidem ze Spořilovské pomůže protihluková zeď za 100 milionů

  • 10
Podél Spořilovské ulice vzniknou protihlukové stěny. Kamiony, které tudy po otevření jiho-východní části Pražského okruhu jezdí, zahltily silnici, zvýšil se hluk i prach. Magistrát i policie ale tvrdí, že se nic dramatického neděje.

První část speciální protihlukové zdi v nejhorším úseku vznikne do tří měsíců. Po celé délce ulice pak během příštího roku.

"Provoz se tu podle mého pohledu zvýšil tak jednou až dvakrát, než to bylo předtím. Během dne si nemůžete otevřít okno, protože se pak dva lidé neslyší," zoufala si Petra Hrabětová, která bydlí v těsném sousedství Spořilovské.

Podle výzkumu magistrátu, Ústavu dopravního inženýrství a policie nárůst dopravy tak silný není. Oproti době před otevřením okruhu se počet aut zvýšil o pětinu. To znamená, že za den tudy v průměru projede přes 52 tisíc automobilů.

CO SE DĚJE NA SPOŘILOVSKÉ

Po otevření Pražského okruhu se Spořilovská stala spojnicí mezi Jižní spojkou a dálnicí D1 pro všechny kamiony. Nejvíc postižení jsou obyvatelé ulic Senohrabská a Na Chodovci. Podle výzkumu se dopravní zatížení Spořilovské zvýšilo o pětinu. Denně tu projede přes padesát tisíc aut. Velká část z nich jsou těžké kamiony. Radnice Prahy 4 začne stavět 200 metrů dlouhou protihlukovou zeď. Příští rok ji postaví i magistrát. Zaplatí za ni 100 milionů korun.

"Je tu přírodní val, jenže ten chrání jen trochu a ne všude. Řešením by bylo zakázat vjezd vozidel nad 12 tun do Prahy nebo stavba protihlukové zdi," uvedla Hrabětová. Zatímco její první návrh není proveditelný, druhá varianta řešení se brzy stane realitou.

Do čtvrt roku vznikne první část protihlukové zdi

Radnice Prahy 4 během dvanácti týdnů začne stavět 200 metrů dlouhou protihlukovou stěnu na nejvíc postiženém místě mezi ulicemi Na Chodovci a Spořilovská.

"Zeď bude vysoká pět a půl až šest a půl metru a vyjde na dvanáct a půl milionu korun," říká mluvčí radnice Prahy 4 Žaneta Pilařová. Městský úřad podle ní situaci na Spořilovské sleduje a obyvatelům okolních domů dává za pravdu.

"Hlukové zatížení je tam opravdu velké. Občané si pomoc zaslouží," dodává Pilařová, podle níž byla situace kritická už před zprovozněním okruhu. "Myšlenka na stavbu protihlukové zdi proto není nová. Aktivně se o její stavbě začalo hovořit už před rokem," řekla Pilařová.

Chystaná zeď není konečným řešením. Stavbu protihlukové stěny chystá také magistrát, který kamiony z Jižní spojky a brněnské dálnice na Spořilovskou po otevření okruhu dopravním značením navedl.

Magistrát dá za protihlukovou zeď 100 milionů korun

Protihluková stěna plánovaná magistrátem by mohla problémy s hlukem definitivně vyřešit. Je totiž naplánována na celou délku Spořilovské. I proto bude ve srovnání se spořilovskou radnicí plánovanou stěnou výrazně dražší. Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka by měla mít čtyři metry na výšku a magistrát za ni zaplatí více než 100 milionů korun.

"Bude na obou stranách ulice a bude vyrobena ze speciálního materiálu, který hluk neodráží, ale pohlcuje ho," vysvětlil ředitel odboru městského investora Jiří Toman. Stavět se však začne až v průběhu příštího roku.

Spořilovská ulice má problémy s kamiony.

Na stěnu se podle svých slov těší také Helena Švarcová, která bydlí v Senohrabské ulici, sousedící se Spořilovskou. "Silný provoz tu byl vždy, ale teď už se hluk a smrad skoro nedá vydržet. Navíc, když se na Spořilovskou nahrne moc kamionů, doprava se zpomalí a řidiči osobáků jezdí přímo kolem domů na Senohrabské," popsala.

Kamiony zahltily Spořilovskou ulici.